31 oktober 2010

Söndagsenkät supreme, del 1

1. Favoritbok i barndomen?
Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian. Lilla huset på prärien av Laura Ingalls Wilder. Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström. Den stora spökräddningen av Eva Ibbotson. Med flera, med flera.

2. Vad läser du just nu?
Se högerspalten! The Windup Girl av Paolo Bacigalupi och Främlingen i huset av Sarah Waters.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Isla Dewar - Briggsy
Rachel Cohn - Du vet var jag finns
Stephen Booth - Flickan i floden
Ninni Schilman - Flickan med snö i håret
Kate Cann - Hon släpper dig aldrig
Eden Maguire - Jonas bok
Sigrid Nunez - Salvation City

4. Dålig bokvana?
Köpa och låna för mycket böcker så att jag inte hinner läsa dem.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Alldeles för mycket för att jag ska orka skriva ner alla - 28 böcker just nu. (Mest barn- och ungdomsböcker dock.) Plus två som min lillasyster lånade via mig, och en dvd-film.

6. Har du en läsplatta?
Nej.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Det beror på hur intressanta böckerna i fråga är. Jag har oftast en "huvudbok" och sen en eller två andra böcker som jag växlar mellan.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Jag läser helt klart mer varierat nu. Fler genrer och författare som jag inte skulle ha läst förut (men det kan ju också ha att göra med att jag blivit äldre, jag kanske skulle ha breddat min läsning bloggen förutan).

9. Sämsta boken du läst i år?
Den döda arméns general av Ismaïl Kadaré ligger bra till.

10. Bästa boken du läst i år?
The Passage, förstås. =)

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Nån gång ibland, men inte ofta. Kanske om nån rekommenderar en bok VÄLDIGT mycket. (T.ex. Stephan Mendel-Enks Tre apor. Den var helt ok, dessutom.)

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon?
SF, fantasy/new weird/steampunk, skräck, äventyrsromaner, deckare, vissa "vanliga" romaner som INTE innehåller romantik.

13. Kan du läsa på bussen?
Nej, kan överhuvudtaget inte fokusera på bokstäver (t.ex. en tidningsrubrik) utan att må illa.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Soffan.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag skriver upp de utlånade böckerna och ger stränga tillsägelser om obrutna ryggar och hundöron.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Nej, usch.

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej. När jag var liten ritade jag ibland i böckerna dock...

18. I studierelaterade böcker då?
Nån gång ibland. Men mest markeringar med överstrykningspenna.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Det beror på, vissa böcker klarar jag bara inte av att läsa på svenska (te.x Clive Cussler). Så både engelska och svenska.

20. Vad får dig att älska en bok?
En handling som griper tag så mycket att man sitter med andan i halsen och inte kan läsa fort nog.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om det är nånting jag tycker är väldigt bra, och som jag tror att mottagaren skulle uppskatta.

22. Favoritgenre?
Svårt att säga faktiskt. Urban fantasy/steampunk/new weird/skräck (nån sort kombo av allihop...) skulle jag tro. Svårt bara att hitta böcker i den genren. ;)

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Hm. Science fiction, kanske. Jag vill läsa mer SF men det blir liksom inte av.

24. Favoritbiografi?
Läser sällan biografier.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Jo, det tror jag, men jag läste nog inte ut den isåfall...

Från Bokbabbel.

3 kommentarer:

enligt O sa...

Ismaïl Kadaré har jag ju tänkt läsa, men om han låg långt ner i prioriteringslistan innan så har han inte direkt avancerat nu...

Anonym sa...

Jag skulle också vilja läsa mer SF. Det är en genre jag verkligen gillar, men av någon anledning så blir det baraa inte av att jag läser sf-böcker... undrar varför det blir så? Kanske behövs det flera sf-bokbloggar som kan inspirera en till läsning?

Martina sa...

Enligt O: till min stora häpnad finns det faktiskt de som tycker att Den döda arméns general är det bästa de nånsin läst. Så det kanske är en "älska eller hata"-bok?

Bokstävlarna: jag vet, visst är det konstigt? jag gillar ju verkligen sf och ändå läser jag det inte. det behövs absolut fler sf-bokbloggar. =)