19 oktober 2010

Tematrio - Film

Tematrion denna vecka är precis i min stil. Fast... Berätta om tre favoritfilmer - bara tre? Hur ska jag kunna begränsa mig?
  • En riktigt bra skräckfilm (som egentligen inte är en skräckfilm utan ett väldigt sorgligt och väldigt svart drama) är May med Angela Bettis i huvudrollen och Lucky McKee som regissör. Bettis spelar May, en annorlunda flicka med ett annorlunda sätt att skaffa vänner... Slutscenen är absolut underbar. Jag vill också gärna se Roman, en "syskonfilm" till May med Lucky McKee i huvudrollen och Angela Bettis som regissör, men den verkar inte gå att få tag på nånstans. Om nån hittar den så meddela mig gärna! 
  • Över till Världens Sorgligaste Film(tm), nämligen Hotaru no Haka (Grave of the Fireflies). Första repliken (översatt till engelska) i filmen lyder: "September 21, 1945... that was the night I died." Efter det går det bara utför. Det är också en av Ghiblis bästa filmer. 
  • Och så ytterligare en film som man bara MÅSTE se om man överhuvudtaget gillar skräck: House of 1000 corpses, regisserad av Rob Zombie. Den mannen är ett geni. House of 1000 corpses är, om möjligt, en av de mest bizarra filmer jag sett men också en av de visuellt sett snyggaste (jag vet inte riktigt vad det säger om mig, dock). Uppföljaren Devil´s Rejects är också bra, men inte lika skruvad. Och apropå Rob Zombie: visst måste det väl vara nån mer än jag som verkligen skulle vilja att han faktiskt gjorde Werewolf Women of the SS?
Aaah, nu känner jag nästan lite ångest här över att jag var tvungen att utesluta så otroligt många bra filmer. Men jag valde att i första hand koncentrera mig på såna filmer som jag inte automatiskt listar bland mina absoluta favoritfilmer, trots att de egentligen hör dit (LotR, V for Vendetta och Boondock Saints är annars tre filmer *hrm* fem filmer jag skulle kunna nämna).

    10 kommentarer:

    Lyrans Noblesser sa...

    Jag vågar ju inte se dina favoritfilmer :-)

    Sara BE sa...

    Nu kommer en lång kommentar för du har så grymma val!

    Jag blev särskilt lycklig när du såg att du hade valt May! Det är en av mina stora favoriter också. Har skrivit om den här.

    Jag kan berätta dig för att jag äger Roman! Men jag har inte sett den än. Jag har en filmdejt inbokad på den men den har inte blivit av. Kanske måste jag se den ändå. Du kan få låna den sen men den är region ett. (Köpte den i USA)

    Hotaru... är också en makalös film men jag grät så mycket att jag inte vet när jag ska orka se om den.

    Jag har varken sett House of 1000... eller Devil's... fast jag har båda hemma. Pinsamt. Det var bara att jag var så övermätt på skräck under en period. Men snart så! House of 1000 Corpses har jag för övrigt på VHS, haha! Lade vantarna på den när SF rensade ut sitt VHS-bibliotek... :)

    Martina sa...

    Lyran: men May skulle du nog våga se, det är ju egentligen ingen skräckfilm...

    Sara: jag har sett att Roman finns att köpa som region 1-dvd, men jag tror inte att min dvd-spelare kan spela det (men kanske dvd-spelaren i datorn kan? hm...). och house of 1000 corpses på vhs - kick ass! =) Eller old school kanske jag ska säga. Den är så värd att se, och uppföljaren också.

    Hotaru no Haka har jag sett två gånger, jag äger den på dvd men den är så ångestfylld (jag grät också massor när jag såg den första gången. Andra gången också, fast inte lika mycket) så jag vet inte om jag nånsin kommer att se den igen. Kanske i en double feature med The Road? ;)

    Martina sa...

    Förresten, jag kan relatera till det där med att vara övermätt på skräck. Det var en period då jag och en kompis såg massor av skräckfilmer (en del sämre än andra, skulle man kunna säga) och helt plötsligt så orkade jag inte se skräck längre på ett ganska bra tag. Ett par år eller så.

    Sara BE sa...

    Martina: Ja, du borde kunna köra den på datorn - det finns särskilda program tror jag som gör att man kan spela regionsfritt ... Jag kan ju se den först och se om det är värt det. ;)

    Jag har faktiskt inte sett The Road än ... Har inte riktigt orkat. Men en dag så. En dag. Haha bra förslag på double feature annars - lägg på Funny Games el. dyl. så är den omedelbara depressionen garanterad. ;)

    Precis! Jag var så inne på skräck under en period att vissa tydligen fortfarande kallar mig för "Skräck-Sara" (för att skilja ut mig från alla andra Sara). Men de senaste två åren har jag inte alls varit lika intresserad. Nu börjar det komma tillbaka lite men jag kommer nog aldrig att bli lika intresserad igen. :)

    L. sa...

    Grave of the fireflyes, den är verkligen hemskt bra - och bra hemsk.

    Titti sa...

    Rob Zombie! Har jag missat något nu? Gör Rob Zombie skräckfilmer?!?! Och jag ska kalla mig hårdrockare!!! Skämmes tamejfan! Jag får skylla på att jag aldrig var något större fan av White Zombie. Men där ser man! Man lär sig något nytt varje dag. :-)

    Martina sa...

    Sara: du måste absolut se The Road - fast den känns faktiskt inte lika deprimerande som boken, konstigt nog. Det kanske inte blir det när man inte själv får föreställa sig.

    Titti: nämen, har du missat House of 1000 corpses, Devil´s Rejects och nyinspelningarna av Halloween 1 och 2? Nu måste du genast se dem! Särskilt de två första.

    Sara BE sa...

    Martina - Jag tycker iofs ofta att det är så - att boken är värre än filmen. I det förstnämnda fallet är det ju ens egna demoner som spelar teater. ;)

    Anonym sa...

    May är en rätt sorgligt bortglömd film, tyvärr. Men helt fantastisk!
    Jag och mitt ex hade en period när vi hyrde alla skräckfilmer som vår lokala videobutik tog in på dvd, och May var ett av guldkornen från skräckhyllan.