15 oktober 2007

Några frågor och svar

Favoritbok/böcker som barn: Hmm… Eva Ibbotson (Häxtävlingen, Den stora spökräddningen m.fl), Lilla huset på prärien-serien, Kulla-Gulla, Wahlströms ungdomsböcker (Kitty, Tre Deckare, Bröderna Hardy etc.), Astrid Lindgren, Roald Dahl, Tordyveln flyger i skymningen… och så vidare.

Favoritgenre idag: Fantasy. Men inte all fantasy. Gillar också science fiction (fast det är oftast bättre som film) och en del deckare (inte svenska). Och en del annat inom både skön- och facklitteratur.

Typ av böcker jag inte gillar: Pretto-litteratur. ”Åh, vad fantastisk jag är som kan skriva denna STORA litteratur.” Typ Björn Ranelid. Självhjälpsböcker.

Underskattad genre: Science fiction. Även fantasy och skräck (Stephen King är en bra författare enligt alla utom pretentiösa kritiker).

Författare som betytt nåt särskilt för mig: Tja… Douglas Adams. Tolkien. Douglas Coupland, men bara Microslavar.

’Nya’ författare jag gärna skulle vilja läsa mer av: Har dålig koll på färskingar… Audrey Niffenegger, hon är väl inte ny direkt men jag har precis upptäckt henne. Joe Hill.

Favoritkaraktär(er) i bok: Dan och Michael i Microslavar. Anne i Övertalning. Silke i Sagan om Belgarion/Mallorea (gillar alla klipska tjuvar i all fantasy). Broder Cadfael i Ellis Peters medeltidsdeckare. Lord Peter Wimsey. Förmodligen x antal till som jag inte kommer på just nu.

Karaktär i bok som mest liknar mig själv: Ja du… förmodligen Hermione Granger. Eller vilken någorlunda klipsk bokmal som helst.

Om jag skrev en egen bok, vad skulle den handla om: Förmodligen nånting fantasy-aktigt. Men jag vill inte skriva en bok.

Favoritblogg med litteraturanknytning: The Girl Least Likely To

Inga kommentarer: