25 oktober 2007

James P. Othmer - Futuristen

Futuristen handlar om Yates, en medelålders amerikan som är, just det, futurist. Det betyder att han reser runt i hela världen för att hålla tal om hur framtiden eventuellt kan komma att gestalta sig. Naturligtvis gestaltar den sig olika beroende på vilken grupp människor han talar till...

Men efter några omvälvande händelser bestämmer sig Yates för att säga sanningen, som han ser den, och det talet blir en stor succé (ok, först blir det en flopp, men när alla fått en chans att tänka över saken blir Yates mer eller mindre geniförklarad). Detta leder till att han får ett erbjudande från en mystisk organisation om att resa runt i världen för att ta reda på varför amerikaner är så hatade överallt, vilket han tackar ja till. Efter ett par uppdrag får han nog och försvinner till en söderhavsö. Där får han dock inte stanna länge.

Tja, och sen vet jag faktiskt inte riktigt hur jag ska avsluta den här sammanfattningen. Detta är nämligen en sån där bok som egentligen inte handlar om nånting. Eller, den handlar om Yates och hans, för att vara framgångsrikt, ganska misslyckade liv. Boken i sig var inte helt dålig, men den lät mycket bättre på baksidan än vad den verkligen var... så sammanfattningsvis: lättläst, lättsmält och lätt bortglömd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tyckte det var en fantastisk bok. Den var intelligent, humoristisk och spännande. En bok som inte liknar någon annan. En bok jag minns. Som jag skrattade stundom ..... Tack för mej - Mikael