11 maj 2009

Tematrio - Omläsning

Jag hoppade över förra veckans tematrio om hembygden, för jag kunde verkligen inte komma på en enda bok om Luleå eller Norrbotten (som jag läst). Men den här veckans tematrio handlar om något som jag är väldigt bra på, nämligen att läsa om böcker - omläsning, alltså.

Berätta om 3 böcker/texter/serier du läser om och om igen.
  • David Eddings Sagan om Belgarion/Mallorea/Elenien/Tamuli. Mina nostalgiböcker över alla nostalgiböcker. Jag läste Eddings första gången omkring 1994-1995, i samma veva som hela Mallorea-serien kommit ut på svenska (jag fick alltså vänta på att Elenien och Tamuli skulle översättas, mycket besvärligt) och läser om iallafall Mallorea och oftast även Elenien och Tamuli minst en gång om året. Belgarion-serien läser jag mer sällan eftersom jag irriterar mig mer på karaktärerna i den. Särskilt Ce´Nedra.
  • Laura Ingalls Wilder - Lilla huset på prärien. Jag kommer inte ens ihåg när jag läste den här serien första gången (lågstadiet?) men jag har läst om den då och då de senaste 20 åren eller så. =) Jag läser nästan aldrig hela serien utan plockar en bok här och där, min favorit är Den långa vintern.
  • Michelle Magorian - Godnatt Mister Tom. En bok som länge låg på mitt nattduksbord som obligatorisk kvällsläsning. Jag har läst den så många gånger att numera läser jag den knappt, ögonen bara glider över texten och jag vet ändå vad det står.

8 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag har köpt Mister Tom, men inte läst den ännu :-)

Titti sa...

Och jag har lånat den på bibblan ett par gånger, men aldrig hunnit med att läsa den innan den måste lämnas tillbaka. Verkligen en sån där bok jag känner att jag måste läsa nån gång!

Martina sa...

Jag tror att den kanske är bäst om man läser den som barn, men som vuxen kan man nog få ett annat perspektiv på den.

Mikaela Stigsdotter-Larsson sa...

Jag läste den första gången som vuxen och jag tycker mycket om den. Har inte läst den lika många gånger som du M men några omläsningar har det blivit.

Hundöra sa...

Godnatt Mister Tom är en klassiker och en helt underbar bok! Vart så himla glad att min svenska lärare i mellanstadiet rekommenderade den för mig :)

L. sa...

Jag har också en Magorianbok på min lista, men en annan! :-) Godnatt Mister Tom är en annan självklar favorit. Den gick som sommarlovsteater (repris) en sommar när jag var 24 och egentligen kunde sova länge på mornarna, men ställde ändå klockan på 8.45.

Bai sa...

Huset på prærien, ja... Får nostalgiske stjerner i auga av å lese det du skriv. Må nesten sjå å få lese denne om att, eg også.

Lille søster sa...

Leste den første boka om Laura og Mary høyt for sønnen for litt siden. Det var fint.