1 maj 2009

Tematrio - Läsning om läsning

Denna veckas tematrio, som jag är ganska sen med, handlar om läsning.

Berätta om tre favoritböcker som handlar (åtminstone i viss mån) om läsning!
  • Jag börjar med Mary Ann Shaffer - Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap. Jag misstänker att många valt den här boken, en feel good-roman om läsning och brinnande krig(!) på den lilla ön Guernsey i Engelska kanalen.
  • Michael Ende - Den oändliga historien. Återigen, det är nog många som valt den här... Första delen, där Bastian läser om Fantásien, är bäst. Den första filmen, som handlar om samma del, är också betydligt bättre än film nummer två.
  • Roald Dahl - Matilda. En av mina favoriter av Roald Dahl, om den ovanligt intelligenta lilla flickan Matilda som lär sig läsa och lånar Lysande utsikter (med flera klassiker) på biblioteket vid fem års ålder. Och som dessutom har en del andra ovanliga egenskaper...
Så, en inte särskilt orginell tematrio den här gången misstänker jag!

2 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Det är ju inte så lätt att vara originell bland likasinnade :-)

Martina sa...

Ja, det finns väl bara ett begränsat antal böcker om läsning...