21 maj 2009

Tematrio - Norge/Sverige

Jag är sorgligt oinsatt när det gäller norska författare, tyvärr. Detta trots att jag faktiskt är norsk till en fjärdedel (min mormor kommer från Narvik)... men å andra sidan så är jag mer finsk än svensk också, morfar är finne och farmor var från Tornedalen med mycket finskt påbrå.

Alltså blir det en blandning mellan norskt och svenskt i den här tematrion.

Berätta om tre norska/svenska favoriter. Välj om du vill berätta om en speciell bok eller en författare.
  • Jostein Gaarder - Spelkortsmysteriet. Jag gillade aldrig Sofies värld trots - eller kanske på grund av? - att de flesta hyllar den, men Spelkortsmysteriet tyckte jag om när jag läste den för... 15 år sedan? Har dock inte läst den sen dess, trots att den står i bokhyllan.
  • John Ajvide Lindqvist - Människohamn. Återigen, jag gillade inte Hanteringen av odöda (och har inte kommit mig för att läsa Låt den rätte komma in) men Människohamn var en av förra årets bästa böcker.
  • Anne B. Ragde - Berlinerpopplarna. Nån dag ska jag komma mig för att läsa de båda uppföljarna till den oerhört dystra släktkrönikan Berlinerpopplarna... som var mycket bra med också mycket deprimerande.
Jaha ja! Ungefär så mycket har jag läst av norska författare, men det finns ju en del som jag har tänkt att läsa: jag ska läsa ut Jo Nesbøs Fladdermusmannen, till exempel, och som sagt resten av Anne B. Ragdes böcker... har även (nån gång i framtiden) tänkt läsa Knut Hamsuns Svält, Sigrid Undsets Kristin Lavransdotter, Cora Sandels Alberte-trilogi samt Karin Fossum... och Erlend Loe förstås. Kanske Jan Kjærstad också, men hans böcker har faktiskt inte känts så lockande hittills.

2 kommentarer:

Linnea sa...

Men! Att jag kunde glömma Jostein Gaarder när jag svarade på veckans tematrio! Jag hade också jättesvårt att hitta norska författare, så jag fick verkligen leta på min boklista och Jostein Gaarder måste jag ha hoppat över.. Jag tyckte faktiskt jättemycket om Spelkortsmysteriet, som jag faktiskt läste ganska nyligt. Julmysteriet kan jag också tipa om.

Lyrans Noblesser sa...

Det är mycket norskt jag missat också, har fått så bra tips denna veckan.