16 maj 2009

Kathy Reichs - Bones to Ashes

Det är lustigt, från att ha tyckt att Kathy Reichs böcker är, mja, ganska ok men inga höjdare så har jag gått till att gilla henne skarpt - kan det ha nåt att göra med tv-serien Bones? Men den är ju inte mer än vagt baserad på böckerna. Ja, hur som helst så gillar jag hennes böcker väldigt mycket nu.

I Bones to Ashes får man reda på mer om Brennans barndom, hur hennes bror dör i leukemi och fadern inte långt efteråt dör i en bilolycka (självmord?). Det leder till att Brennans familj flyttar tillbaks till North Carolina, och de tillbringar varje sommar vid havet. Där träffar Brennan en fransk-kanadensisk flicka, Évangéline, som blir henne bästa vän. De leker tillsammans sommar efter sommar, tills en dag då Évangéline försvinner spårlöst...

Snabbspolning till modern tid: ett oidentifierat, mycket gammalt skelett av en ung flicka hamnar på Brennans bord i Montreal. Kan det vara den sedan länge försvunna Évangéline?

Det är naturligtvis fler röda trådar i Bones to Ashes eftersom Reichs inte verkar kunna hålla sig till en story för varje bok. Men eftersom slump är unheard of i de flesta deckare så har alltihop naturligtvis med varandra att göra på ett eller annat sätt, så egentligen är det bara en story iallafall...

Det här är den tionde boken om Temperence Brennan. Hon börjar ju vara lite till åren (nåja, runt 50 kanske?) och Ryan borde väl vara i samma ålder, men det känns som att han inte åldras alls utan fortfarande är i 30-årsåldern av beskrivningen att döma. (Eller så är det bara mina åldersfördomar som slagit till.) Det var några lite mindre bra böcker där i början/mitten av serien, jag är till exempel inte så förtjust i Grave Secrets, men de senaste åren har Reichs ryckt upp sig riktigt bra och Bones to Ashes är faktiskt en av de bästa jag läst hittills.

Nu måste jag ju köpa Devil Bones (den senast utkomna boken, som nyss kommit i pocket), och i augusti kommer bok nummer 12, 206 Bones. Jag tänker på Terminator 2: "There´s 206 bones in the human body. That´s one".

Och sen har jag nog faktiskt läst alla.

1 kommentar:

Dieva sa...

Devils bones ligger högt upp i min att läsa-hög. Kathy Reich är en av mina absoluta favoritförfattare sedan länge. Min absoluta favorit är Sue Grafton. OK, Sayer ligger också bra till.

Faktiskt ett av skälen till att jag drog mig för att titta på Bones. Man brukar ju bli besviken - men som du konstaterat - de är bara löst associerade.