18 maj 2009

Kulturfyran på indiska

Veckans kulturfyra handlar om indiska författare och lite annat bokrelaterat:

Hur många böcker av indiska författare har du läst?
Hm, jag undrar om jag har läst några indiska författare alls... jag tror inte det. Men jag har Slumdog Millionaire av Vikas Swarup (på svenska Vem vill bli miljardär?) och De små tingens gud av Arundhati Roy i bokhyllan, och jag HAR tänkt läsa Salman Rushdie. Nån gång.

Från vilka länder kommer de författare som du läser mest? Vilket land har du aldrig läst någon bok från?
USA och Storbritannien dominerar stort i min bokhylla... Sverige på tredje plats, konstigt nog (jag får alltid för mig att jag inte läser svenska författare, förutom Maria Lang då). Jag har aldrig läst, tja, en thailändsk författare till exempel.

Hur hittar du nya böcker? Bokrecensioner? Bloggtips? Kompistips? Hyllan på biblioteket? I bokhandeln?
All of the above. Men mest bloggtips och på biblioteket.

Det finns en barnbok om en tiger och en björn som vandrar och vandrar för att ta sig till sina drömmars land. Vilket är dina drömmars land?
Är det en barnbok? Jag associerar bara till Charta 77. =) Mina drömmars land... Japan, tror jag. Det är iallafall det land jag helst vill besöka.

3 kommentarer:

Fia sa...

Jag tycker vi ska åka dit på semester någongång... =)

Martina sa...

Mm, om vi vinner ett par miljoner...

Miss B sa...

Hej,
Vilken trevlig blogg du har.
Jag tror inte att du kommer att ångra dig då du väl läser någonting Salman Rushdie; visst är Rushdie ofta kontroversiell, men han är oerhört intressant att läsa!