1 maj 2009

Kulturfyran om läsning

Jag svarar bara på Kulturfyror som rör litteratur på något sätt, och denna veckan handlar det om läsning.

Vilka böcker planerar du att läsa i sommar?

Tja, jag planerar inte min läsning särskilt mycket, men jag ska iallafall läsa Cranford av Elizabeth Gaskell samt Hertha av Fredrika Bremer (Klassiska kvinnor-utmaningen), Kvinnan i Jerusalem av Abraham B. Yehoshua, Bittert arv av Kiran Desai samt Rabbit-Proof Fence av Doris Pilkington (Jorden Runt-utmaningen), nånting av Elfriede Jelinek (Nobelpristagarutmaningen) och även försöka beta av så mycket som möjligt i min "att läsa"-hög.

Vilken bok läser du just nu? Ta gärna en bild på bokhögen som ligger och väntar, om du har någon sådan hög.

Libba Bray - Rebel Angels.


En liten del av min "att läsa"-hög.

Hur mycket läser du varje vecka?

Förr skulle jag ha sagt 3-4 böcker i veckan, men numera varierar det oerhört... ca 0-4 böcker/vecka.

Om du skulle beskriva vad som är viktigast med en bok, med tre ord, vilka tre ord väljer du då?

Spänning, driv, humor.

5 kommentarer:

snowflake sa...

Jag tycker mig se en Michael Chabon där... vilken är det?

Martina sa...

The Yiddish Policemen´s Union.

snowflake sa...

Den är fantastiskt bra.

Anonym sa...

Men hur hinner du läsa upp till fyra böcker i veckan? Är det månne jag som läser vääääldigt långsamt kanske?

Martina sa...

Heh, nej, det är jag som läser väldigt fort. Men inte så mycket nu längre, faktiskt, jag läser väldigt lite nuförtiden.