28 februari 2009

Bokkedjan 6: Edgar Allan Poe

Hm... Edgar Allan Poe, det var en lite besvärlig bokkedja. Jag har ingen direkt relation till Poe - ja, förutom att han är en förgrundsgestalt i skräcksammanhang och även när det gäller pusseldeckare - och faktiskt så tycker jag att mycket av det han skrev är ganska... tråkigt.

Men iallafall!

En bok som berör Edgar Allan Poe - men inte är skriven av honom - är The Poe Shadow av Matthew Pearl, som jag precis köpte på bokrean. Denna skönlitterära bok handlar om de mystiska omständigheterna runt Poes död.

Matthew Pearl verkar vara fast i "fiktiva verk om riktiga personer"-genren; hans debutbok Danteklubben (som jag precis gav bort i Skicka vidare-utbytet) handlar om en grupp poeter och författare som översätter Dantes Divina Commedia till engelska. I denna grupp ingår till exempel poeten H. W. Longfellow och läkaren och författaren Oliver Wendell Holmes.

Om översättning handlar även Erik Anderssons Översättarens anmärkningar som handlar om hans nyöversättning av Lord of the Rings. Andersson har även översatt bland annat Oscar Wilde till svenska, och Oscar Wilde förekommer även han som fiktiv karaktär i Gyles Brandreths Oscar Wilde and the Candlelight Murders.

Och där får jag nog sluta bokkedjan för idag, för nu tog mina associationer slut...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Idag blev jag klar med Rosen, recension på måndag.

Martina sa...

Check, då länkar jag till dig i mitt "Rosen"-inlägg på måndag...