11 februari 2009

Alan Bennett - Drottningen vänder blad

Nu har även jag läst denna lilla kortroman (romanett!) som nästan bara är en långnovell, skriven av Alan Bennett som är en av Englands ledande dramatiker. Han är också Oscarsnominerad för sitt manus till filmen Galne kung George samt har skrivit flera andra böcker innan Drottningen vänder blad (eng. The Uncommon Reader).

Första gången jag blev sugen på att läsa den här boken var långt innan den kom på svenska. Jag tror rentav att den precis hade publicerats, och jag hittade den när jag som vanligt surfade planlöst på Adlibris i jakt på boktips. (Man hittar så fantastiskt mycket spännande på det sättet!) Men efter att ha skrivit upp den i min "bokbok" glömde jag bort den och påmindes om den igen när den översattes till svenska och började cirkulera på bokbloggarna.

Drottningen vänder blad handlar förstås om den brittiska drottningen (som aldrig uttryckligen presenteras som Elizabeth II, men det är nog underförstått att det är hon). En dag, när drottningens hundar är ovanligt besvärliga och börjar skälla på en bokbuss som står utanför slottet, måste drottningen naturligtvis gå in i bussen och be om ursäkt. Artig som hon är lånar hon också en bok.

Nästa vecka lämnar hon tillbaks boken - som hon samvetsgrant läst men tyckte var mycket tråkig - och lånar en ny bok, som till all lycka visar sig vara riktigt bra. Detta blir början till drottningens alltmer uppslukande passion för läsning. Tillsammans med den unge Norman (som drottningen träffade på bokbussen och som tidigare jobbade i slottsköket) utforskar drottningen litteraturens värld, och hon börjar mer och mer förlora intresset för sina kungliga plikter - vilket får hennes personal att ta till alla medel för att få majestätet att sluta läsa.

En mysig liten romanett! Drottningens sent omsider upptäckta intresse för litteratur är så fint, och hennes utveckling som läsare är roligt att läsa om (att läsa en bok om en person som läser bäcker måste väl vara det ultimata boknörderiet?), samtidigt som det är rentav upprörande att drottningens personal är så komplett oförstående när det gäller hennes nya intressse. På sätt och vis är kungligheter, hur upphöjda de än må verka, mer låsta än en vanlig knegare - en "vanlig" människa kan ju iallafall odla sina intressen fritt.

Flera tänkvärda små citat dyker upp, till exempel drottningens tanke om att läsning är som en muskel som kan tränas upp - det är ju alldeles sant. Den som inte läser får inte in vanan att läsa, den som läser mycket kan gå från enklare texter till längre och mer avancerade. (Men vissa verkar stanna på ett enklare stadium hela sitt läsliv...)

Drottningen vänder blad är en söt liten historia som jag kan rekommendera alla att läsa, men speciellt de som precis som drottningen hyser passion för läsningen som sådan. Vilket, antar jag, är de flesta som läser här. =)

4 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Denna söta lilla pärla ligger och väntar på mig också :-)

Martina sa...

Bokmania: riktigt mysig. =)

Lyran: trevlig läsning!

Marianne sa...

Jag gillade den också :-)

Den tyska titeln är väldigt mycket bättre än den svenska: "Die souveräne Leserin", visst är det genialt?

Det är minst sagt mysigt att läsa om folk som läser. Ett tips är "Ex libris" av Anne Fadiman. Hela familjen består av boknördar och "compulsive proofreaders". Kalas!

Martina sa...

Fantastisk titel! Jag tycker att "Drottningen vänder blad" är en ganska trist titel... den tyska var mycket bättre.