2 augusti 2008

Caroline Graham - Morden i Badgers Drift

Morden i Badgers Drift är den första boken i serien som den ultimata sommartv-serien Morden i Midsomer bygger på. Huvudpersonen är följaktligen kommissarie Tom Barnaby vid Caustonpolisen, samt hans kollega inspektör Troy.

I denna första bok mördas en gammal dam - miss Simpson - efter att hon sett något hon inte borde se i skogen. Mordet avfärdas först som en olyckshändelse, men offrets bästa väninna hävdar envist att det är något som är fel, och till slut lyckas hon övertyga kommissarie Barnaby om att dödsfallet ska utredas. Miss Simpson blir det första offret i en komplicerad utredning som på sant Midsomer-maner tar många svängar innan Barnaby lyckas knäcka fallet.

Jag är lite missnöjd med hur Barnaby och de andra huvudkaraktärerna porträtteras (eftersom jag sett alldeles för många avsnitt av Morden i Midsomer...), till exempel alla klagomål på Joyce Barnabys matlagning. Inspektör Troy framställs som en stor idiot, och Barnaby själv är mycket otrevligare än i tv-serien... Tyvärr har jag inte sett den första säsongen, så jag vet inte om karaktärerna började på detta sätt för att sedan utvecklas.

En bedömning av boken oberoende av tv-serien: en helt ok brittisk deckare, dock med ett något torftigt språk i mitt tycke - men det kan ju vara översättningens fel. Och det faktum att jag bara lyckats läsa ett par kapitel i taget har inte direkt hjälpt upp saken; läsningen blev så splittrad att jag inte har någon ordentlig helhetsuppfattning av handlingen.

3 kommentarer:

Anna Eleonor sa...

La du märke till att det i början av boken verkade som att Troy hade en fru men att det senare verkar som att han är en singelkille med stora komplex??

Martina sa...

Ja, här och där nämndes Troys fru, men för det mesta verkade han vara singel (eller notorisk otrogen). Mycket märkligt.

Anonym sa...

Knappast märkligt kan man konstatera efter att ha läst den andra boken EN TRAGISK MANS DÖD och dessutom sett dokumentären SVT sände efter tv-serien förra månaden.
Caroline Graham berättade där att hon har skapat karaktärerna först och att de därför har en historia redan innan hon börjar skriva.
Jag antar att detsamma gäller miljöerna eftersom det var någon pub som nämndes, där man i en parentes fick reda på att den nyligen byt namn (utan att det hade någon betydelse för storyn, alltså).