25 augusti 2008

Böcker A-Ö: L

Den nionde bokstaven i Böcker A-Ö är L.
  • Författare: Ja,vem kan det bli annat än Maria Lang, Sveriges enda riktiga deckardrottning!
  • Bok: Leviathan av Boris Akunin, en av böckerna om den ryske diplomaten och detektiven Erast Fandorin. Helt ok deckare som utspelar sig i slutet av 1800-talet.
  • Litterär gestalt: Lizzie (Elizabeth) Bennet i Jane Austens Stolthet och fördom. Nu var det många, många år sedan jag läste Stolthet och fördom (och då läste jag den på engelska, i skolan), men jag är svårt förälskad i BBC:s miniserie från 1995, och speciellt i Jennifer Ehles tolkning av Lizzie Bennet.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, smart att ta Lizzie som karaktär. Om jag hade tänkt som du hade jag också valt henne...

mademoisellej sa...

Hur kan jag som älskar deckare ha missat Sveriges enda riktiga deckardrottning? Henne måste jag ju såklart läsa något av omedelbums!

Alltid roligt att få bra tips!=)

Fia sa...

Jag kom på världens bästa bok jag =)

Anonym sa...

Å, vad du har gjort det fint! Lila är min bästa färg - näst efter grönt förstås... :-)

Martina sa...

*malin* Ja, men måste ju tänka efter ordentligt =). Jag kunde verkligen inte komma på någon karaktär på L - och så, när jag gick igenom böckerna i bokhyllan: "men just det, Lizzie!"

Mademoiselle J: Hon har ju några år på nacken Maria Lang... Hennes storhetstid var ju på 40- och 50-talen, det kanske är därför du missat henne?

Fia: Ska genast kolla vilken det kan vara =).

Ka: Lila och grönt är mina favoritfärger också!

Liljekonvaljemö sa...

Åh kul att se att det inte bara är jag som satt Lang på författare. ^^

Marianne sa...

En av de ryska kurskompisarna jag hade i München tipsade om några ryska författare, däribland Akunin.

Jag hittade "Vinterdrottningen" på antikvariatet, det är tydligen den första i serien om Fandorien.
Det ska bli intressant; både annan miljö och annan tid än de flesta deckare jag läser annars.

Martina sa...

Skogsvittra: jag noterar att vi även valt samma författare både på T och K =).

Marianne: jag har både "Vinterdrottningen" och "Leviathan" stående i bokhyllan, både är bra. Om jag inte missminner mig så har jag även läst "Akilles död" av samme författare, den var jag dock inte lika förtjust i...

La Bibliofille sa...

Är Du också förälskad i BBC:s "Stolthet och fördom"?!? Jag med! Fast mer i Colin Firths tolkning av Mr Darcy än Jennifer Ehles, förvisso superba, tolkning av Lizze. Suck, han är stilig den där karl'n...

Martina sa...

Jag tycker om Colin Firths Mr Darcy också, ja, jag gillar alla karaktärer (mer eller mindre...) i BBC:s "Stolthet och fördom".

Lyrans Noblesser sa...

Colin Firth *swoon*


Ummmmm, jag gillar inte lila, men tänker fortsätta läsa här ändå :-)

Martina sa...

Man kan inte göra alla glada =).

Fia sa...

Colin Firth alltså... Jag upptäckte honom först bara så ni vet. Med andra ord är han min! Såg stolthet och fördom då den gick på teve (tror det var kanal 4) och det var nog... 14 år sen eller något? Jag vinner! =)

Martina sa...

Ack nej, för jag såg den då också... och det var nog inte mer än 13 år sedan, för serien kom 1995. Så vi får dela på honom.

Fia sa...

humph...