19 november 2010

Tematrio - Favoritlitteratur

Jag bloggar ikapp lite på tematrion också och börjar med förrförra veckans:

Berätta om tre olika sorters litteratur du gillar.
  • Steampunk. Ja, jag vet inte riktigt om man kan kalla det en genre, men jag gillar det iallafall. Eller snarare (för att citera mig själv från Söndagsenkät supreme del 1) en sorts kombo av urban fantasy/steampunk/new weird/skräck, en "genre" som är svår, för att inte säga omöjlig, att hitta, men det är min dröm att göra det nån dag. China Miéville kommer ganska nära.
  • Äventyrsromaner/thrillers. Clive Cussler och David Gibbins är överlägsna i genren, iallafall av det jag läst hittills. Dan Brown är ett lågvattenmärke. Viktigt är dock att läsa denna sorts böcker på orginalspråk (dvs. engelska - de är nästan alltid skrivna av engelskspråkiga författare) eftersom översättningarna oftast suger. Jag hemfaller nästan alltid åt Clive Cussler när jag vill ha nåt lättläst, lagom spännande och allmänt, tja, te-filt-och-en-bok-mysigt. Jag vet, jag vet. Men så är det. 
  • Pusseldeckare. Maria Lang, Agatha Christie och Dorothy Sayers är husgudar här hemma. Det är oblodigt, idylliskt och proppfullt av oerhört listigt uttänkta alibin och komplicerade mordmetoder, allesammans skickligt avslöjade av den synnerligen intelligenta detektiven i den obligatoriska avslutningsscenen i herrgårdsbiblioteket. Komplett med litterära referenser, i Sayers fall. Lord Peter Wimsey är ju också mannen jag hade gift mig med om han funnits i verkligheten...

Inga kommentarer: