19 november 2010

Söndagsenkät supreme, del 2 (på en fredag)

26. Favoritkokbok?
Hm, jag har väldigt mycket (nåja - mot vissa står jag mig nog slätt...) kokböcker men jag kollar väldigt sällan i dem och lagar ännu mer sällan recept ur dem. Inger Jiangs 44 små rätter är dock en favorit.

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Inspirerande? Jag vet faktiskt inte. Förmodligen nån bak- eller kokbok jag glömt bort att jag tittat igenom. =) Skönlitteratur klassar jag sällan som inspirerande, hur bra den än är. Och jag har läst väldigt lite fakta i år.

28. Favoritlässnacks?
Te och mackor. Eller ost i alla former - nå ja, i såna former att det går lätt att äta med en hand. Brieost i skivor, t.ex. Ost är ö.h.t. det bästa snackset.

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Kanske inte förstörde läsupplevelsen, men jag har undvikit att läsa många böcker som blivit för hypade. T.ex. Twilight, Millennium-serien etc. Fast det är nog ingen förlust.

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Mja. Ibland - fast jag läser väldigt sällan "professionell" kritik, t.ex. i kultursidorna i de stora tidningarna. Så jag vet inte riktigt var de "riktiga" kritikerna tycker om det mesta.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Det är roligare att såga än att hylla. Så länge författaren inte läser sågningarna. ;)

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Japanska. Det hade varit häftigt.

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Oj, jag är ju så härdad när det gäller skräck... Men delar av Stephen Kings produktion har ju varit väldigt skrämmande. Några av novellerna i Den förskräckliga apan är det mest skrämmande jag någonsin läst.

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Nä, nån sån finns det nog inte.

35. Favoritpoet?
Är inte alls mycket för poesi, men Bob Hansson om man hör honom live.

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Hm... just nu har jag, tja, strax över 20. Och då lämnade jag ändå tillbaks nästan hälften av det jag hade hemma häromdan. Pre-jobb hade jag kanske 5-10 hemma. 

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Rätt sällan, faktiskt. För det mesta har jag iallafall försökt börja läsa dem, så de jag lämnar tillbaks olästa är olästa för att jag inte gillade dem. Men visst, det händer att jag inte ns hunnit börja på en bok innan den åker tillbaks till bibblan. (Ja, nu när jag lämnade tillbaks ett helt gäng så var de flesta olästa i och för sig.)

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Åh, det finns så många. =) Men lord Peter Wimsey är ju alltid ett säkert kort.

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Darth Vader. Ja, jag vet att han är en filmkaraktär. Men han är ju fiktiv iallafall.

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Minst tre olika, så att jag kan välja. Deckare är bra, eller äventyr/thrillers eller liknande lättsamt. Gärna rätt tjocka böcker så att de inte tar slut för fort (för då måste man ta med fler).

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Några veckor, tror jag. När jag har varit som mest deprimerad.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Hm, En härva av skuld av Lesley Horton var jag tyvärr tvungen att kasta i väggen pga svår irritation. Även Sushi för nybörjare av Marian Keyes.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
När sambon sitter och ser en tv-serie som jag egentligen inte följer men ändå tycker är bra, t.ex. House.

44. Bästa filmatisering av bok?
Jag måste nästan säga Sagan om Ringen eftersom jag är mycket förtjust i filmerna (jag gillar böckerna också), men det finns faktiskt väldigt många bra filmatiseringar av böcker. T.ex. Persuasion från 1995 med bl.a. Amanda Root är en fantastisk (och trogen) filmatisering av romanen.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Jag vet faktiskt inte. Liftarens guide till galaxen (2005) var rätt trist. Eller jo, nästan alla filmatiseringar av Stephen Kings böcker där King fått skriva manus - han är en fantastisk författare men han vet ingenting om vad som funkar på film.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Kanske 600 kr. På skönlitteratur alltså, jag vet inte hur mycket jag köpt kurslitteratur för.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig. Vad är det för oskick?

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Vad som helst. Dvs. så fort jag tappar intresset (fast ibland kämpar jag på ändå, men det är sällan). Jag har t.o.m. slutat läsa en bok med, hm, två kapitel kvar eller nåt sånt. Jag lessnade på den.

49. Har du dina böcker organiserade?
Ja, i alfabetisk ordning efter författarens efternamn. Språk, genre och format blandas hejvilt.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Helst behåller jag dem, men om de var riktigt dåliga åker de till Röda korset och om jag vet att jag inte kommer att läsa dem igen säljer jag dem på Bokbörsen eller moochar bort dem.

51. Finns det böcker du undviker?
Ja, det mesta med romantiskt dravel i. Samt böcker där våldtäkter förekommer.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Snabbmatslandet av Eric Schlosser.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
Stalins kossor av Sofi Oksanen. Det är annars en sån där bok jag inte brukar gilla (liksom Utrensning). Men där hade jag fel. =)

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
The Windup Girl av Paolo Bacigalupi. Det var verkligen min sorts bok, förutom att det visade sig att nej, det var det inte.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
Nöjesläsning är väl alltid skuldfri? Är det inte det som är poängen?

4 kommentarer:

Bokhunger sa...

Hej! Tänkte bara säga att jag vill ge er en Cherry on Top-award! Ni kan läsa mer på min blogg.

Zachan sa...

Hej! Du har en liten award att hämta hos mig =)

Martina sa...

Oj, tack. =)

Julia Björk sa...

Cool blogg!