29 augusti 2010

Justin Cronin - The Passage

Before she became the Girl from Nowhere - The One Who Walked In, the First and Last and Only, who lived a thousand years - she was just a little girl in Iowa, named Amy. Amy Harper Bellafonte.
Så, då var det dags att skriva om 2010 års bästa bok. Ja, det var definitivt årets bästa, och jag har mycket svårt att tro att jag kommer läsa en ännu bättre innan året är slut.

Det enda lilla minus jag kan se med The Passage är att det är första delen i en planerad trilogi, och bok två och tre kommer ut 2012 respektive 2014 om man ska tro Wikipedia - hur ska man kunna vänta så länge?

Det här är undergångsskräck när det är som bäst. Postapokalyps, hemliga militära experiment, ett frisläppt virus och vampyrer - helt utan glitter så långt ögat kan nå. I korthet: en forskare har hittat ett sorts virus i Bolivias djungler, som snabbt hamnar i militär ägo. Experiment påbörjas på en hemlig bas i Colorado. Som försökskaniner används dödsdömda fångar, män som ingen kommer att sakna, och dessa män förvandlas till... nånting annat.

Men i slutändan är fångarna inte det som behövs för att fullfölja experimentet. Det behövs någon annan - ett barn. (Här nånstans börjar det gå riktigt snett. Och det vet man ju; den som är elak mot barn eller djur är en riktigt dålig människa i både böcker och filmer.)

Inte helt otippat slipper viruset ut ur den topphemliga, tungt bevakade anläggningen, och hur det går sen får man använda sin fantasi för att lista ut, eller ännu hellre läsa boken. Ja, det är drygt 760 tättskrivna sidor, ja, det tar lång tid och ja, det är en besvärlig tegelsten att ha med sig i väskan. Det spelar ingen roll. The Passage MÅSTE läsas. Det kan helt ärligt inte ha kommit nån bättre vampyrbok sen Dracula.

Inte för att den egentligen handlar om vampyrer heller - det är så mycket mer. (Eventuella Twihards ska nog skippa den helt, förresten.) Rent spontant så påminde den mig om Resident Evil-filmerna, särskilt trean. Det fanns också scener som påminde om andra filmer (jag har nog sett lite för mycket postapokalyptiska filmer helt enkelt), och det kändes som att Cronin skrev ganska mycket med filmmanuset i åtanke. Inte för att det är nåt fel med det alla gånger; jag tror att The Passage kan bli en fantastisk film. Rättigheterna är redan sålda, förstås.

Hur som helst, det finns inte så mycket jag kan skriva annat än: fantastisk bok, läs den, köp den - det har jag gjort, fast från början lånade jag den på bibblan - rekommendera den till alla ni känner. Och håll tummarna för att Cronin inte gör en George R. R. Martin.

9 kommentarer:

Arina sa...

Jag vågade nästan inte läsa recensionen eftersom det här var en bok jag nästan köpte när jag var på sf-bokhandeln sist. Mycket riktigt ångrar jag att jag inte köpte den. Nåja, det blir fler tillfällen.

Lisa sa...

Den är riktigt bra. Äntligen vampyrer som skrämmer skiten ur en :) Får hoppas filmmakarna gör den rättvisa :)

Emelie sa...

Ojdå, nu var jag ju tvungen att beställa den bara för det...hoppsan (: Jaja, skulle ändå beställa The Fall så....

Martina sa...

Arina: du kan ju alltid beställa den på Adlibris. =) Bara 149 kr för storpocketen.

Lisa: ja, jag tyckte faktiskt att det var lite obehagligt att gå ner i källaren på jobbet när jag läste den, man vet ju aldrig vad som gömmer sig där nere i mörkret. ;)

Emelie: The Fall?

Helena sa...

Åh, nu är jag jätteglad över att jag beställt den! Ska bara försöka att hålla ner förväntningarna en aning...

Martina: The Fall är del 2 i Strainserien.

Marias bokliv sa...

Jag har lämnat inköpsförslag till biblioteket...

Martina sa...

Helena: jag hoppas verkligen att jag inte drivit upp dina förväntningar alltför högt, så att du kanske blir besviken när du läser den. (Men det tror jag inte du blir.)

Maria: utmärkt initiativ. =)

Hanneles bok-paradis sa...

ingen dålig recension

Camilla sa...

Har skrivit ett inlägg om Agnes von krusenstjerna på min blogg nu


http://blogg.aftonbladet.se/camilla/2010/09/den-bla-rullgardingen-av-agnes-von-krusentstjerna