11 augusti 2010

Bah

Jag blir så less på folk som kommenterar anonymt. Nu var det nån (undertecknat "en annan bibliotekarie") som blev upprörd, rentav skitförbannad verkade det som med tanke på hur kommentaren - som jag inte publicerade - var skriven, på att jag en ytterst folktom och urtrist dag läste några kapitel av en bok på arbetstid. Låt mig förtydliga ett par saker.

1. Nej, jag läste självklart inte när det var låntagare i biblioteket. Denna speciella dag var det nämligen så lite folk att det var helt tomt långa stunder, ibland mer än en halvtimme i sträck. (Antagligen för att det ösregnade.)

2. Jag påpekade i inlägget att jag faktiskt hann göra allt det jag brukar göra, inklusive städa i hyllor och fixa i ordning i allmänhet. Men jag är ingen robot, och ibland får jag ont i ryggen när jag står för länge och t.ex. ställer upp böcker/städar i hyllorna etc. Då måste jag sätta mig ner en stund.

3. Det finns only so much att göra när man som jag är vikarie och inte bara kan sätta igång ett projekt i nåt som inte är "mitt" bibliotek.

4. Det här rör sig alltså om ett tillfälle, och det var så anmärkningsvärt att jag bloggade om det. Jag tror inte ett ögonblick på att, tja, t. ex. "annan bibliotekarie" aldrig nånsin gjort något "privat" under arbetstid. Facebook, till exempel? Jag har inget konto där. Det kan nog inte du säga.

5. Skriv åtminstone under med namn, så slipper jag sitta och älta sånt här för att jag inte vet vem som är arg på mig. Jag hatar det, för jag är bra på att älta. Väldigt bra. Tack för att du förstörde min kväll.

6. Jag kommer inte publicera dylika kommentarer. Om du känner mig, ta det med mig personligen. Annars, stick.

14 kommentarer:

BokMamma sa...

Nu undrar jag ju genast vad som egentligen stod i den där kommentaren. Varför blir man upprörd över att man läser lite? Om man nu jobbar på bibliotek och har tid över så är det väl bra om man vet vad böckerna handlar om. Hur ska man annars kunna tipsa om böcker?

Något som däremot gör mig upprörd är alla de som jobbar på bibliotek och knappt läser böcker.

enligt O sa...

Håller med BokMamma, värre med bibliotekarier som inte läser och därmed inte kan tipsa om böcker.

MariaH sa...

Folk har ibland en förmåga att tappa sin sociala kompetens när det finns ett tangentbord emellan dem själva o adressaten. Försök att inte ta åt dig för mycket!
I regel har man som bibliotekarie allt för lite tid till inläsning o förväntas sköta detta på sin fritid. Om "en annan bibliotekarie har problem med att du lyckas göra det på arbetstid utan att det går ut över låntagarna borde h*n klara att förklara varför på ett publicerbart sätt

Vixxtoria sa...

Jag har alltid antagit att bibliotekarier har några arbetstimmar i veckan avsatta för läsning (ungefär som poliser har fysträning). Sen kan jag förstå att man oftast inte hinner läsa, för att låntagare och "projekt" kommer emellan (ungefär som att poliser inte hinner träna på arbetstid). Men att klaga på att nån läser på arbetstid i stället för att rulla tummarna, det är rätt skrattretande, oavsett arbete!

(Men jag känner igen det där; jag hade under många år ett sommarjobb som gick ut på att passa en kassa där det inte var många besök under sommareftermiddagarna. Men om jag försökte utnyttja tiden till att läsa medhavd bok i stället för att stirra ut genom fönstret i tre timmar var det väldigt mycket rynkade pannor hos mina medarbetare. Bläddra i veckotidningar från väntrummet gick däremot an. Konstigt ställe!)

Grubbla nu inte mer på det här, hörru. En överarbetad kollega som behöver semester, högre lön och mindre arbetsuppgifter.

Anonym sa...

Usch vad trist! Jag som trodde det var en av förmånerna med att jobba på bibliotek .. att man kunde läsa ett par sidor då och då ... men alltid sticker det i ögonen på någon!

Martina sa...

Tack för era kommentarer, jag var skitförbannad igår när jag läste den där kommentaren för att den var så otrevlig och för att jag vet att jag aldrig kan släppa såna här saker utan fortsätter att älta dem i all evighet. (Jag hade rätt svårt att somna igår, t.ex.)

Kommentaren i fråga var nånting i stil med "du har f-n inte betalt för att läsa på arbetstid, det ger ett dåligt intryck till låntagarna, de tror att man inte har nåt annat att göra, städa hyllor eller nåt sånt istället".

Många utropstecken var det, vilket för mig antyder att personen i fråga skriker. Och den började med "hördudu!".

Om man nu tycker att det är så oändligt fel så kan man faktiskt uttrycka sig på ett mer konstruktivt sätt. Jag är helt säker på att "annan bibliotekarie" aldrig skulle säga sådär direkt till mig. (Eller vilja att nån sa det till honom/henne.)

Anonym sa...

Jag jobbar inte på bibliotek, men kan genast säga att jag bara skulle bli glad om en bibliotekarie satt vid sin disk och läste. Det skulle visa ett så genuint intresse tänker jag. Sedan förväntar man sig så klart att personen i fråga är uppmärksam och avbryter läsningen om man behöver hjälp!

Ingrid sa...

Jag säger precis som fullbokhylla ovan- jag skulle bli väldigt glad om jag såg att bibliotekarien läste en bok (och jag skulle bli jättenyfiken på vilken det var också)- vad ska man göra när det inte finns något att göra? Sitta och stirra ut i det blå? Rulla tummarna? Du ska inte bry dig om sådana sura och elaka kommentarer. Det är "kommentatorn" som har problem(et)- inte du.

Martina sa...

Ja, jag tycker också att det är helt ok om nån som jobbar på ett bibliotek sitter i disken och läser, och självklart är man ju trevlig och välkomnande så fort nån kommer in. (Samt sköter allt övrigt jobb som behöver göras.) Jag ser faktiskt inte problemet jag heller.

Lisa sa...

Fy vilken urbota dum kommentar! Jag har aldrig jobbat på bibliotek (bara pryat någon vecka när jag gick i 7an. Tjoho!) men skulle jag komma in i på en bibbla där personen bakom disken läser så skulle jag över huvud taget inte reagera. Snarare le och önska att jag satt där istället :)

Förstår att du grubblar och ältar, jag hade gjort exakt samma sak (tyvärr). men hoppas att du nu kan känna att det är kommenteraren som har ett snett synsätt, inte du.

Fler läsande (och därmed också tipsande) bibliotekarier, tack! :D

Maud/En bok om dagen sa...

Men så fjantigt. Det är väl bara att inse att en vikarierande bibliotekarie gör det som ska göras dag för dag - inga större projekt och inga egna påhitt som sedan någon annan ska slutföra.
Finns det tid över, så är det ju strålande att läsa lite. Det fånigaste som finns är folk som jobbar på bibliotek men som inte är intresserade av böcker, eller som bara är intresserade av en enda genre (gärna en svår och smal).
Jag har ju sett dig in action och du gör dig bra som bibliotekarie!

Martina sa...

Tack för alla kommentarer, jag ska försöka sluta älta det här nu... det kanske var ett troll som var in här och hade "roligt", vem vet.

Lisa sa...

Jag håller med de övriga, det är ju ditt jobb att vara påläst :) Bra att du trollade bort trollet :)

Fia sa...

Bara skicka den personen till mig så ska jag lära den veta hut!! ;)

Håller för övrigt med de som skrivit här ovan.