12 augusti 2010

Första meningen

Den här utmaningen hittade jag hos min kompis Suss, och den var ju så rolig att den måste göras. =)

*Uppdaterat* Nu har jag fetstilat de citat som folk har svarat rätt på. Nu är det bara nummer 4 kvar! Ledtråd: det är en kvinnlig författare, det är hennes debutroman, roman nummer två som kom på svenska för inte så länge sen har en titel som handlar om olagligheter med fåglar. ;) Alla är lösta!

Välj ut 10 av dina favoritböcker. Lista första meningen från varje och låt andra gissa vilka böcker de kommer ifrån.

1. Min första gång var annorlunda. - Stalins kossor, Sofi Oksanen

2. The sea is full of saints. - Kraken, China Miéville

3. Captain Crozier comes up on deck to find his ship under attack by celestial ghosts. - The Terror, Dan Simmons

4. Följande historia hade jag aldrig tänkt sätta på pränt. - Historikern, Elizabeth Kostova

5. En mycket het dag i augusti 1994 sa min fru till mig att hon skulle köra ner till drugstoren Rite Aid i Derry och och lösa ut en ny omgång av sin receptbelagda bihålemedicin - numera kan man visst köpa den receptfritt över disk. - Benrangel, Stephen King

6. The flies. Always the damn flies. - The Affinity Bridge, George Mann

7. Imorse, alldeles efter 11.00 låste Michael in sig på sitt rum, och han vägrar komma ut. - Microslavar, Douglas Coupland

8. Jag får alltid skälvan före ett hopp. - Starship Troopers, Robert A. Heinlein

9. Kapten Peter Holmes i kungliga australiska flottan vaknade strax efter gryningen. - På stranden, Nevil Shute

10. Kvällen innan Richard Mayhew for till London hade han inte särskilt roligt. - Neverwhere, Neil Gaiman

Och ett bonuscitat: När han vaknade i skogen i mörkret och nattkylan brukade han sträcka ut handen och röra vid barnet som sov bredvid honom. - Vägen, Cormac McCarthy

Nu får ni gissa! Men googla inte. Och om ni ända googlar, skriv bara svaren på de böcker ni kunde utan att fuska. ;)

22 kommentarer:

Sooz sa...

Ok *gnuggar händerna*
#2 är Kraken av China Mieville,
#7 är nog Microslavar (Coupland)tror jag.
#10 är Neverwhere (Gaiman)
och bonuscitatet tror jag är från The Road :)

Tomas sa...

Trean tror jag är "The Terror".

Moa sa...

Nr 9 är väl På stranden av Nevil Shute.

BokMamma sa...

Vilken kul idé. Men så svårt. Fast vi läser nog inte riktigt samma typ av böcker och då blir det ju omöjligt.

snowflake sa...

Herremingud vad svårt!
Möjligen har jag ett förslag på en sen Strephen King på femman?

snowflake sa...

Femman är Benrangel av Stephen King.

*happy*

Vixxtoria sa...

Jag röstar också på På stranden på nian.

Men annars går jag bet (jag undrar om jag egentligen inte bättre kommer ihåg meningar mitt inne i böcker? Jag skyndar mig alltid in i en bok, och slarvar över början – läser eventuellt om de första sidorna lite senare – för jag vill ju liksom åt kolan i mitten.)

violen sa...

Jaja, På stranden, sommarens mest omtalade bok hos mig. Och jag kom på det helt själv.
Men resten, jättesvårt!
Jag undrar nu, läser jag nånsin första meningen i en bok? Det borde jag eftersom jag anser att den är mycket viktigt.......egentligen.....men nu tvivlar jag starkt.

Cia sa...

Jag tror också på Vägen som bonus, men annars har jag absolut ingen aning. Vad roligt det här ska bli! Gud vad det kommer gissas och hur mycket man kommer tänka på de första meningarna framöver.

Martina sa...

Suss: rätt, rätt, rätt och rätt. =) Vi läser alldeles för lika böcker... ;)

Tomas: korrekt.

Moa, Vixxtoria och violen: japp, På stranden mycket riktigt.

Snowflake: rätt!

Cia: japp, det är Vägen.

Sara sa...

Jag är sen till festen, men #8 är väl ändå Heinleins Starship Troopers?

Ebba sa...

Stör mig oerhört att jag inte kommer på ettan, jag känner igen den men kan inte placera den....

Martina sa...

Sara: jajamän.

Sara sa...

..och i min sommarläsning så har jag nu kommit till George Manns Affinity Bridge, som visade sig vara #6.
Hm, jag som var säker på att jag läst just den inledningen tidigare...

Martina sa...

Bravo! =)

Marias bokliv sa...

tyckte väl jag kände igen det där med flugorna...

Är ettan möjligtvis "parasit"? (Westerfeld)

Martina sa...

Maria: nej, ettan är av en kvinnlig författare. Inte svensk, men nordisk (more or less).

Marias bokliv sa...

ja! Oksanen är det ju! Stalins Kossor! ibland hamnar man helt fel...

Martina sa...

Ja, det är rätt. =)

Sara sa...

Aha - #4 måste vara The Historian av Elizabeth Kostova. Tack för ledtrådarna - jag hade helt missat hennes andra roman.

Martina sa...

Det är korrekt.

Fia sa...

Det här verkar kul men alla mina böcker är i lådor så jag får göra det på några veckor ;)