18 juni 2010

José Saramago är död

Nobelpristagaren i litteratur 1998, José Saramago, avled i sitt hem på Lanzarote, 87 år gammal. Han har bland annat skrivit fantastiska Blindheten (som jag var väldigt kluven till när jag läste den, men som jag så småningom kom fram till är helt fantastisk. Det är en sån där bok som verkligen stannar kvar hos en).

Så fort jag såg nyheten (hos Bokhora, sen googlade jag lite på det och hittade artiklar hos bl.a. DN) så gick jag ut i biblioteket, samlade ihop alla Saramagos böcker som vi hade inne (ganska många, tyvärr - han är ingen kioskvältare, som min kollega uttryckte det) och gjorde i ordning ett litet minnesbord på entréplanet med en fin duk och en skylt med namn, födelse- och dödsår. Så att folk vet om varför hans böcker skyltas, alltså. Förhoppningsvis är det åtminstone nån som blir lite nyfiken på det där bordet och upptäcker Saramago därigenom.

2 kommentarer:

Hermia Says sa...

Ja det är trist, både att han avlidit och att hans böcker inte lånas så mycket. För några år sedan läste jag Alla namnen som jag tyckte bra om, men sedan har det inte blivit mer. Fint du gjort en skyltning om honom.

Martina sa...

Jag har bara läst Blindheten än så länge, men det var några fler titlar som lät bra. Dödens nycker bland annat.