18 februari 2010

Tematrio - Iskyla

Nu gör jag tematriorna i lite slumpmässig ordning, märker jag, iskyla var det ju för tre veckor sen. Nåja.
  • Den första boken är given, och har dykt upp på flera tematrios och andra listor hos mig: The Terror av Dan Simmons. Kyla, skörbjugg, misär och jakten på den sägenomspunna Nordvästpassagen. Komplett med monster.
  • Ej läst som graphic novel, men sett som film: 30 Days of Night av Steve Niles och Ben Templesmith. Filmen var rätt usel men serien ska vara bra, har jag hört. Mörker, kyla och vampyrer i Barrow, Alaska.
  • Återigen en bok jag inte läst, men är sugen på att läsa: ungdomsrysaren Det vita mörkret av Geraldine McGaughrean. 14-åriga Symone är besatt av Antarktis och får chansen att följa med på en guidad expedition för turister, men ganska snart börjar mystiska och skrämmande saker hända. Finns på årets bokrea på Adlibris, men jag har inte beställt den - kanske ska göra det lite senare om den finns kvar.

Inga kommentarer: