9 februari 2010

Bokfrågornas ABC - H

1. Vilken huvudperson i en bok tycker du mest om?
Det är ju omöjligt att svara på egentligen, det finns så många bra. Några av mina favoriter är Dan i Microslavar, lord Peter Wimsey (förstås), Garion i Sagan om Belgarion/Mallorea och Elinor i Förnuft och känsla.

2. Vem är den ultimata hjälten i böckernas värld?
Skorpan i Bröderna Lejonhjärta.

3. Och den ultimata hjältinnan?
Det är verkligen sjukt dåligt med hjältinnor i litteraturens värld inser jag, så jag faller tillbaks på Astrid Lindgren igen: Ronja Rövardotter.

4. Vilken är den bästa historiska roman du läst?
Jag gillar historiska romaner - nåja, kanske inte alltid, men många av dem är bra iallafall. En av de bästa av de jag läst de senaste åren är Dan Simmons The Terror. (Som är historisk roman, skräck och diverse annat i en och samma bok.) En favorit inom genren historiska deckare är annars Ellis Peters och hennes medeltidsdeckare med broder Cadfael i huvudrollen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag valde också Dan i Microslavar som en av mina favoriter bland huvudpersoner! :)

Kul med någon mer som verkar vara förtjust i Coupland.

Lilla O sa...

Microslavar står på läslistan! Skräck är dock inte riktigt min grej.

Martina sa...

Bokstävlarna: Microslavar är min favoritbok, alla kategorier. Tyvärr tycker jag inte att Couplands andra böcker riktigt lever upp till Microslavars nivå.

Lilla O: Fast just The Terror är inte så mycket skräck, egentligen. Att den klassas som skräck är väl p.g.a. monstret som smyger runt och plockar besättningsmän, men egentligen handlar den om helt andra saker.