13 januari 2010

No Internetz!

Vi var nätlösa från måndags kväll till kl 12 idag, något som slet hårt på min stackars sambo som lever sitt liv via datorn. Detta innebar dock inte fler lästa böcker för min del (däremot läste jag ut tre böcker i måndags, dels Herr Arnes penningar, recension kommer snart, och dels Polar Shift som jag hållit på med ett tag samt min kvällsläsningsbok Rubinriddaren. Jag gillar inte att läsa "nytt" på kvällen när jag gått och lagt mig, då läser jag alltid nån gammal nostalgibok. Godnatt Mister Tom brukar vara populär, men just nu är det Sagan om Elenien som gäller), istället har vi sett film - Tomb Raider 1 och 2 samt Constantine.

Ö.h.t. ser jag mer film än läser böcker just nu. 4 utlästa böcker mot 17 (eller nästan 17, jag såg inte början av Office Space som en av våra nattgäster slog igång på nyårsdagens förmiddag medan vi andra sov) sedda filmer under 2010. Andra ser en film per vecka, jag ser mer än en film per dag... Det kan ju ha nåt att göra med vår vana att i princip alltid se minst två på en kväll.

Apropå film och böcker-som-blir-film så kan jag rekommendera Sherlock Holmes, jag tyckte den var riktigt bra. Man måste bara köpa det faktum att den i princip inte alls baseras på Conan Doyles idé om Sherlock Holmes, utan är nån sorts steampunk-actionvariant som lånat karaktärerna Holmes, Watson, Irene Adler etc. från novellerna. Men jag gillar verkligen filmens Watson, han är inte så korkad som han är i böckerna utan han får faktiskt vara intelligent och kan själv lista ut hur saker hänger ihop. Fina miljöer och kläder var det också.

4 kommentarer:

Bokbabbel sa...

åh, Sagan om Elenien, min inkörsport till fantasy! Kom dock att älska Sagan om Belgarion och Sagan om Mallorea ännu mer :)

Har dock inte läst dem på sååå länge, undrar om jag fortfarande skulle tycka lika mycket om dem som i tidig tonår...?

MariaH sa...

jobbigt när nätet ligger nere... fast jag brukar få mkt gjort i ren frustrationsabstinens

Martina sa...

Bokbabbel: Jag tycker att Sagan om Mallorea är den bästa av Eddings serier, det är den jag läser om oftast. Jag kan förvarna om att du förmodligen kommer bli tokig på språket om du läser om dem (det är ju minst sagt styltigt), men har man läst och älskat böckerna i tonåren - jag läste dem första gången i 13-årsåldern - så har de ett nostalgiskt skimmer över sig som inte försvinner när man läser om dem som vuxen.

MariaH: mja, jag (och i ännu högre grad min sambo) blir lite paralyserad när nätet ligger nere, då kan vi inte komma på nåt alls att göra. =)

Fia sa...

Jag är också mer film-intresserad just nu.. mycket bra filmer på g juh =)