1 januari 2010

Läsåret 2009

Nytt år, och dags för den alltid lika intressanta statistiken. ;)

Antal lästa böcker: 120. Betydligt färre än förra året, 23 färre närmare bestämt.

Antal omlästa böcker: 40. Inte lika många som jag trodde, jag tippade på minst hälften.

Lästa genrer under året: en antologi, 17 barn/ungdom, 47(!) deckare (varav sex "historiska" deckare), åtta faktaböcker och en "biografisk" bok (Rabbit-Proof Fence), 11 fantasy, 16 romaner, ett seriealbum, fem skräck, en steampunk (jag kan inte klassa den som vare sig fantasy, SF eller för den delen deckare - det är förstås The Affinity Bridge det rör sig om) och 11 thrillers.

Antal böcker på engelska: 23. Jag trodde det var fler.

Författarnas hemländer:

Australien 2
Chile 1
Irland 1
Kanada 2
Norge 1
Nya Zeeland 1
Polen 1
Portugal 1
Rumänien/Tyskland 1
Ryssland 1
Storbritannien 43
Sverige 18
Sydafrika 1
Tyskland 1
Ungern 1
USA 44

Engelskspråkiga författare, i synnerhet från USA och Storbritannien, står alltså för drygt 2/3 av årets läsning.

Böcker av kvinnliga författare:
67, om jag räknade rätt, varav en bok skriven av en författarduo bestående av två kvinnor. Anledningen till att det blir så många kvinnor är för att de flesta av mina vanliga omläsningsböcker är skrivna av kvinnor - Maria Lang, Laura Ingalls Wilder, Dorothy Sayers och Agatha Christie. I annat fall läser jag nog flest manliga författare.

Böcker av manliga författare:
52 borde det vara. Förutsatt att jag räknade rätt på kvinnorna.

Och uppmärksamma läsare ser genast att det fattas en bok; det beror på att en av böckerna är skriven av tre författare där en är en kvinna och de andra två män.

Och förstås, topp- och bottenlistan.

Årets 10 bästa (utan inbördes ordning):

Neil Gaiman - Coraline
Doris Lessing - Gräset sjunger
China Miéville - Un Lun Dun
Aleksandr Solzjenitsyn - En dag i Ivan Denisovitjs liv
Roberto Bolaño - Om natten i Chile
Scott Lynch - Rött hav under röd himmel
J. K. Rowling - Harry Potter och dödsrelikerna
George Mann - The Affinity Bridge
Imre Kertész - Mannen utan öde
José Saramago - Blindheten

Bubblare: Daniel Woodrell - En helvetes vinter, Linwood Barclay - Utan ett ord, Naomi Novik - Elfenbensriket

Och 5 man kan skippa:

Matthew Pearl - The Poe Shadow
Marek Krajewski - Vålnader i Breslau
Karen Armstrong - Myternas historia
Charles Dickens - Mysteriet Edwin Drood
Fredrika Bremer - Hertha

Sen har det ju varit en del böcker som jag inte ens iddats läsa ut, de är inte nödvändigtvis dåliga men ingenting för mig, iallafall inte just då. Några av de outlästa i år är David Lagercrantz - Syndafall i Wilmslow, Henrik Örnebring - Blodsmak och Tom Rob Smith - Barn 44.

3 kommentarer:

Fia sa...

Jag stöldade din lista! Mouhahaha!

Martina sa...

Oh noes!

amanda sa...

Roligt att du också har förändrat utseendet på din blogg.