15 januari 2010

Bokfrågornas ABC - F

1. Frihet är viktigt och böcker handlar inte sällan om längtan efter detsamma. Berätta om en bok som du tycker handlar om frihet!
Ronja Rövardotter handlar om friheten att få leva sitt liv som man vill - vare sig Ronja eller Birk vill bli rövarhövding, de bor hellre i sin grotta.

2. Böcker blir ofta film. Vad gör du helst och oftast först, ser filmen eller läser boken? Brukar du se filmatiseringar av böcker du läst?
Jag är lite kluven när det gäller det där, jag tycker visserligen att det bästa är att läsa boken först och se filmen sen men å andra sidan kan det vara för irriterande när manusförfattaren har plockat bort alltför mycket viktigt i filmen sen... (En filmatisering av Agatha Christies 4.50 från Paddington har t.ex. plockat bort en hel karaktär, närmare bestämt kvinnan som såg mordet begås. Det var rätt irriterande.)

Bra böcker ser jag gärna filmatiseringar av.

3. Berätta om en riktigt bra filmatisering av en bok!
Sagan om Ringen är väl klassikern, jag tycker rentav att filmerna är bättre än böckerna. Annars är det gärna så att usla böcker kan bli riktigt bra filmer. =) Bra böcker blir dock inte nödvändigtvis bra filmer.

4. Jag vill att du uppmärksammar en författare som du tycker får på tok för lite utrymme.
China Miéville är en fantastisk författare som nästan inte fått nåt utrymme alls i Sverige - hans böcker är inte översatta till svenska, till exempel, men jag hoppas att nåt svenskt förlag tar mod till sig och ger ut dem snart.

7 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Men åh, så bra att du också uppmärksammade att det inte var Miss Marple själv som såg mordet begås i den där filmatiseringen av 4.50 som jag såg en del av under julhelgerna. Jag har faktiskt funderat nu i ett par veckor om jag verkligen kan ha kommit ihåg så fel.

Vad skriver Miéville för slags böcker, förresten?

Martina sa...

Ja, det var oerhört irriterande när jag såg filmatiseringen, man kan ju inte bara plocka bort en karaktär på det där sättet!

Miéville skriver fantasy, eller snarare fantasy-subgenren New Weird. http://en.wikipedia.org/wiki/New_Weird

Vixxtoria sa...

Tack för länken. Jag är ju ingen stor fantasy-läsare (det är egentligen inget jag väljer bort, det har mer blivit att jag inte läst så mycket av det), så "New Weird" är ett helt nytt begrepp. Tänk att man kan lära sig saker på fredagskvällar också.

För övrigt är det nog det mest irriterande med filmatiseringar - när man flyttar en upplevelse från en karaktär till en annan. Börjar man analysera såna där förändringar upptäcker man snart att det ofta kan vara hela fundamentet för historien som rubbas. I den här Christie-boken är ju en av tankarna att Miss Marple är tvungen att lita på sin väninna. Men om hon själv hade sett vad som kunde ha varit ett mord skulle hon antagligen lagt märke till en hel del detaljer som väninnan aldrig såg... (Ja, nu kanske man iofs inte ska överanalysera en Christie-bok.)

Ingrid sa...

Martina, jag har tilldelat dig en "award" på min blogg!

Lilla O sa...

Ronja är i en klass för sig och vårskriket är definitivt ett riktigt frihetsskrik!

Anonym sa...

Här finns en bra intervju med China Miéville:
http://www.guardian.co.uk/books/audio/2010/jan/14/science-fiction-books-podcast

Jag har inte läst någonting av honom än, men jag vill gärna göra det. Vilken rekommenderar du att man börjar med?

/Saga

Martina sa...

Tja, jag började med Perdido Street Station, som är den första av böckerna om Bas-Lag. Vill man börja med nåt lite mer lättsmält så rekommenderar jag ungdomsboken Un Lun Dun.