25 januari 2010

Bokfrågornas ABC - G

1. Tantsnusk har väl alla hört talas om, men har du läst någon bok som skulle kunna kallas gubbsnusk?
Mja, jo, det har jag väl gjort. Inte för att jag kommer på nån specifik titel just nu... men allting som är ohälsosamt fascinerat av relationer mellan medelålders/äldre män och unga flickor. (Stieg Larssons Millenniumtrilogi uppfyller väl detta kriterium, om jag inte tar alldeles fel? Har inte läst den.)

2. Berätta om en bok som fick dig att gråta! Händer det ofta att du gråter av böcker?
Tidsresenärens hustru av Audrey Niffenegger var nog den senaste. Nej, jag gråter inte ofta av böcker (eller filmer).

3. Berätta om en gammal favoritbok som du ofta återkommer till!
David Eddings böcker är väl de jag läser om oftast, särskilt Sagan om Mallorea. Ren nostalgiläsning.

4. I programmet Go´kväll brukar någon känd person bjuda in till en fiktiv middag. Vilka fyra författare, levande eller döda, skulle du bjuda och vad tror du att ni skulle prata om?
Hm, jag vill egentligen inte träffa författarna till mina favoritböcker, men ok: Terry Pratchett, Neil Gaiman, China Miéville och Stephen King.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tror inte Stieg Larsson skrev gubbsnusk. Däremot har jag läst en roman av skådespelaren Tom Conti som definitivt var en spegelvänd slag tantsnusk.

Har pratat med både Neil Gaiman och Terry Pratchett (och många andra författare) och kan garantera att de är fascinerande i konversation. Om böckerna är intelligenta, tror jag att författaren också är det. Ju otrevligare författare, desto sämre är boken.