6 april 2009

Tematrio - påskekrim

Ja, nu är det ju snart påsk, och i Norge läser man då påskekrim (medan man i Sverige läser mest deckare på sommaren av nån anledning). Tja, deckare gillar jag när som helst men det är klart att man ska läsa påskekrim nu när begreppet ändå finns! =)

Tematrion denna vecka går ut på följande:

Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera en bok, författare eller romanfigur.
  • John Rebus, Ian Rankins medelålders, försupne skotske kriminalkommissarie är en av de mest älskansvärda krimmarna i modern deckartradition. Visst, han är som sagt hård på spriten, ganska tilltufsad av livet, a pain in the ass för sina överordnade och i största allmänhet en spillra av en människa (kliché, kliché...) men han är sympatisk.
  • Lord Peter Wimsey måste ju nämnas - Dorothy Sayers adlige amatördetektiv som strör fler litteraturhänvisningar omkring sig än en hel littvetarkurs. Rolig, rasande intelligent men också något av ett vrak sedan kriget.
  • Milo Sturgis, Alex Delawares poliskompis i Jonathan Kellermans böcker. LAPD:s ende öppet homosexuelle snut, men med högre uppklarandeprocent än någon annan i kåren och med klädsmak som en kratta.
Jag har medvetet undvikit Hercule Poirot, miss Marple, Sherlock Holmes och Christer Wijk, som annars hade platsat allihop. Lord Peter var jag dock tvungen att få med...

8 kommentarer:

Lyrans Noblesser sa...

Jag blev lite ställd över att inte Christer Wijk fanns med på listan :-)

Anonym sa...

Jag kommer att tänka på en episod i en Rebus-deckare där han ska köpa parfym till en "väninna" och inser att han kan räkna upp ca 25 whiskysorter utan problem men inte har en aning om vad parfymer heter.

Förresten har min världsbild börjat gunga lite när jag tvingats inse att Lord Peter inte är mörkhårig. En aristokratisk näsa måste han väl ändå ha? :-)

Martina sa...

Lyran: jag tänkte att jag skulle skippa de mest uppenbara. =)

Kidneybönan: tja, jo, den är nog ganska aristokratisk.

Lilla O sa...

Rebus är bra, men han fick stå tillbaka för Harry Bosch. De är ganska lika!

Martina sa...

Mja, jag har inte fastnat särskilt mycket för Connelly faktiskt, tycker att Rankin är bättre.

snowflake sa...

Lord Peter ska med, så är det!

Din tredje, Kellerman, har jag inte hört talas om, men han låter spännande. Ska kollas!

Pi sa...

Jag gillar också Milo. Tyvärr tycker jag att Kellerman blir sämre och sämre. Men jag läser ändå ibland bara för att se hur det går för Milo och hans pojkvän.

Martina sa...

Snowflake: ja, det är klart att lord Peter ska vara med. =)

Pi: jag tycker också att Kellerman blivit sämre och sämre tyvärr, men de tidigare böckerna är väldigt bra.