27 november 2009

Kärleksdikt

Lilla O frågar om vilken kärleksdikt vi tycker mest om. Jag tycker väldigt mycket om Eeva Kilpis dikt:

Säg till om jag stör,
sa han när han steg in,
så går jag med detsamma.

Du inte bara stör,
svarade jag,
du rubbar hela min existens.
Välkommen.

Men min absoluta favorit är inte en dikt per se utan en poetisk text från min favoritbok Microslavar av Douglas Coupland:

Jag vill inte förlora dig. Jag kan inte föreställa mig att jag någonsin
mer skulle känna så här starkt för något eller någon.
Detta var oväntat, min själs
koppling till dig.

Du stal min ensamhet. Ingen vet att jag önskade att du, en tjuv, skulle
komma in i mitt hus av självständighet, att jag hade låst dörrarna men
att mina fönster stod öppna, i hopp om men utan att tro att
du
skulle komma in.

7 kommentarer:

Maria sa...

Hej!
Kul att du vill tävla!

Den där första dikten är också en av mina favoriter. Måste väl nästan vara en klassiker vid det här laget.

Bai sa...

Det Eeva Kilpi-diktet las eg for mange, mange år sidan. Også har eg tenkt på det innimellom, men eg har ikkje hugsa forfattaren. Takk for ny-introduksjon.

Daniel sa...

Läser, njuter och fnittrar

Lilla O sa...

Eeva kilpi är fantastisk! Hade med henne i nobellalfabetet förra veckan. Microslavar dyker upp gång på gång. Har inte läst Douglas Couplan, men det känns som ett måste! Är Microslavar bra att börja med?

Martina sa...

Maria: ja, den dikten dyker upp lite överallt, men det är nästan det enda jag läst av Eeva Kilpi faktiskt.

Bai: varsågod! =)

Daniel: jag hoppas att det betyder att du gillar min blogg. =)

Lilla O: både ja och nej. För mig så var Microslavar det första jag läste av Coupland, och nu är det ju ingenting som kan toppa den så jag blir ständigt lite, lite besviken (särskilt på Jpod, för de är så lika), men å andra sidan kanske jag tyckte att den var så bra för att det var det första jag läste?

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Kilpis dikt är så fantastiskt fin och den är ju så äkta också - det är ju precis så man kan känna det :-)

Tommy sa...

Kanondikt! Eeva kallas ju allmänt för Finlands svar på Marcel Proust. Jag ra inte läst nå't av henne än...

http://koforit.blogspot.com/2009/04/proustens-eeva.html