19 november 2009

Tematrio - Film

Kanske en tematrio såhär mitt i natten?

Berätta om tre filmer där du även läst boken/böckerna. Vilken var bäst, boken eller filmen?
  • Jag gissar på att jag inte är den enda (bl.a. Lyran själv har gjort detsamma) som väljer Sagan om Ringen-trilogin av J. R. R. Tolkien och Peter Jackson, men det hindrar inte att jag tar med den iallafall. Jag älskar böckerna och har läst dem ett tiotal gånger, men jag älskar filmerna ännu mer (förutom delarna med Sam och Frodo i Mordor som jag oftast spolar förbi).
  • Howl´s Moving Castle. (Trollkarlens slott, av D. W. Jones, i min svenska utgåva från tidigt 90-tal. Hauru no ugoku shiro i Hayao Miyazakis filmversion.) Svårt att säga vilken som är bäst, boken är underbar och filmen tjusigt steampunkig och Ghibli-magisk.
  • Den oändliga historien av Michael Ende och Wolfgang Petersen. Filmen var en av mina favoriter som liten och första halvan av boken är fantastisk. Andra halvan däremot, när Bastian är i Fantasien, är inte alls lika bra - och den andra filmen, som handlar om just det, är inte heller bra. Den kan man hoppa över helt och hållet.

Inga kommentarer: