10 juli 2008

Kulturfyran: Tema bibliotek

Eftersom Böcker A-Ö dröjer så länge denna vecka *host* så hoppar jag på veckans Kulturfyra istället!

1. Hur skaffar du de flesta av de böcker du läser? Köper eller lånar? Köper inbundna böcker eller pocket?

Jag lånar väldigt mycket på bibblan, och sen köper jag om jag tyckte att boken var bra. Inbundet köper jag nästan bara på rea (eller om jag börjat köpa t.ex. en fantasyserie i inbundet format, eftersom jag måste ha alla delarna i samma format). Ibland köper jag dock pocketböcker "på känn", utan att ha läst dem innan.

2. Hur ofta går du på bibliotek?

Oj. Varenda gång jag är på stan, ungefär... Allt från flera gånger i veckan till en gång varannan vecka.

3. På bibliotek finns ju ofta nuförtiden datorer att sätta sig vid och surfa och filmer att hyra också och en tidningshörna. Där brukar också arrangeras konstutställningar. Utnyttjar du bibliotek till något mer än låna böcker?

Nej, jag lånar böcker. Men jag har faktiskt skrivit ut en del grejer på bibliotekets skrivare en gång...

4. Och ja: vilken bok läser du just nu?

Människohamn av John Ajvide Lindqvist. Hittills mycket bra.

Inga kommentarer: