23 juli 2008

Agatha Christie - Halloween Party

Det här var ytterligare ett fall av "bok som jag tidigare läst på svenska men glömt bort", insåg jag en ganska kort bit in i Halloween Party (Mord på Allhelgonadagen på svenska). I Halloween Party figurerar både Hercule Poirot och deckarförfattarinnan Ariadne Oliver (Christies alter ego), och den utspelar sig ganska sent, i slutet av 1960-talet.

Mrs Oliver är på besök hos en god vän i den lilla byn Woodleigh Common, och under hennes besök anordnar traktens välgörenhetsfantast Rowena Drake en halloweenfest för barnen i byn. Alla de vanliga aktiviteterna finns med; bobbing for apples, skåda din blivande make i spegeln, en prisutdelning för den vackrast dekorerade kvasten och så vidare. Men efter kvällens festligheter hittas ett av barnen mördat - dränkt i vattenhinken med äpplen. Mrs Oliver anar att mordet har ett mycket mörkare motiv än vad polisen tror, och tillkallar sin gamle vän Poirot.

Jag tycker mindre och mindre om Christies böcker ju senare under 1900-talet de utspelar sig, men Halloween Party är fortfarande bra och relativt tidlös (trots beskrivningen av diverse ungdomars klädsel, som låter som nånting ur Hair - en rosenfärgad (röd?) sammetsrock, bland annat). Jag hade också delvis glömt bort hur den slutade, vilket måste betyda att jag inte läst den mer än en eller två gånger tidigare (och för väldigt länge sen). Dock är detta en bok som ska läsas på hösten, inte mitt under - den mycket regniga, det måste medges - högsommaren...

Inga kommentarer: