25 maj 2008

Veckans lästrio 6

Veckans lästrio har temat filmer baserade på böcker, där filmen är BÄTTRE än boken. Ja, tvärtom hade väl blivit för lätt... Nu är det ju så att filmer baserade på böcker för mig kan hamna i tre kategorier: 1. jag har inte läst boken, 2. boken är helt klart bättre än filmen och 3. jag gillar både boken och filmen, men på olika sätt (exempel: Sagan om Ringen-trilogin). Så kategori nummer 4, filmen är bättre än boken, finns i princip inte. Men jag ska försöka.
  • När lammen tystnar. Boken är helt ok, filmen är ett smärre mästerverk.
  • Trainspotting. Samma där, boken är bra, men filmen tokigt mycket bättre.
  • Den tredje är inte strikt taget baserad på en bok, utan på en serietidning - Hellboy. Jag gillar inte alls det jag läst av serien, men filmen är riktigt bra. Jag väntar med spänning på Hellboy 2 =).

Inga kommentarer: