4 maj 2008

Veckans lästrio 5

Ämnet för veckans lästrio är dina tre bästa Stockholmsskildringar, och jag kände genast hm, Stockholm är inte direkt min favoritstad och har jag ens läst några böcker som utspelar sig där? Men några har jag ju läst, och till och med en del som jag gillar.
  • Alla böcker av Maria Lang som utspelar sig i Stockholm, till exempel En skugga blott, Farligt att förtära och Se, döden på dig väntar.
  • Sjöwall-Wahlöös böcker om Martin Beck, till exempel Terroristerna, Mannen på balkongen och Det slutna rummet.
  • Åke Holmbergs böcker om Ture Sventon handlar visserligen ofta om andra platser än Stockholm, men Sventon har iallafall sitt kontor på Drottninggatan och åtminstone en av böckerna är förlagd i huvudstaden - Ture Sventon i Stockholm.
Sådär ja, det blev ju tre stycken iallafall. Fast den sista var något av en nödlösning.

2 kommentarer:

Country Girl sa...

Ture Sventon är väl inte så illa..? Han är alltid rolig att läsa.

Martina sa...

Ture Sventon är bra, men det kanske inte är så mycket stockholmsskildring... det var så jag tänkte.