26 maj 2008

Mina boksamlingar

Dieva (som har träffat den riktiga Maria Lang!) föreslog i en kommentar att jag skulle lägga upp en lista på de Lang-böcker jag äger - så att alla hugade kan skicka mig de jag saknar ;). Lysande idé, tyckte jag och var inte sen att vidareutveckla, så alltså:

Maria Lang
Mördaren ljuger inte ensam (1950)
Farligt att förtära (1951)
En skugga blott (1952)
Tragedi på en lantkyrkogård (1954)
Se, döden på dig väntar (1955)
Mörkögda augustinatt (1956)
En främmande man (1962)

Jag är främst ute efter böckerna där Puck Bure figurerar, och förutom det böcker som skrevs innan 1980. Dessutom sålde jag nyss av Se Skoga och sedan... (1990), så den vill jag absolut inte ha!

Dorothy Sayers
Kamratfesten (Gaudy Night, 1936)
Lord Peter smekmånad (Busman´s Honeymoon, 1937)
Lord Peters sista fall (Thrones, Dominations, 1998 - avslutad av Jill Paton Walsh)

När det gäller Dorothy Sayers så är jag ute efter alla böckerna om lord Peter, på både engelska och svenska faktiskt.

Ruth Rendell
Sömngångare (The Sleeping Life, 1979)
I korpars sällskap (An Unkindness of Ravens, 1985)
Den beslöjade (The Veiled One, 1988)
Dödligt sällskap (Kissing the Gunner´s Daughter, 1991)
Simisola (Simisola, 1994)
Skadan skedd (Harm done, 1999)
Syndafallet (The Babes in the Wood, 2002)

Som den uppmärksamme kanske har gissat så är det Rendells Wexford-deckare jag samlar på i det här fallet. Jag läser dem företrädesvis på svenska men jag vet att de äldsta (från 1960- och tidigt 70-tal) inte finns översatta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mm, de två bästa av Sayers :-). De läser jag om nästan varje år.