9 december 2011

Liten önskelista

Det är ju inte precis så att jag saknar böcker att läsa, men det hindrar ju inte att jag ändå gör en liten önskelista såhär innan jul!

Nigella är en av mina favorit-tv-kockar, så jag skulle inte alls bli missnöjd om jag fick hennes nya kokbok Nigellas kök: recept från hemmets hjärta.

Ashes av Ilsa Bick är nånting nytt och postapokalyptiskt.
"Alex has run away and is hiking through the wilderness with her dead parents' ashes, about to say goodbye to the life she no longer wants to live. But then the world suddenly changes. An electromagnetic pulse sweeps through the sky zapping every electronic device and killing the vast majority of adults. For those spared, it's a question of who can be trusted and who has changed..."

Those Across the River av Christopher Buehlman. Small-ass Southern town horror.
"It comes from the shadowy woods across the river, where the ruins of Savoyard still stand. Where a longstanding debt of blood has never been forgotten."

The Night Strangers av Chris Bohjalian. Självklart!
"It begins with a door in a dusky corner of a basement in a rambling Victorian house in northern New Hampshire. A door that someone has sealed it shut with thirty-nine enormous carriage bolts."

Zone One av Colson Whitehead. Mer postapokalyps!
"A pandemic has devastated the planet, sorting humanity into two types: the uninfected and the infected, the living and the living dead. Now the plague is receding, and Americans are busy rebuilding civilisation under orders from the provisional government based in Buffalo. Their top mission: the resettlement of Manhattan."

5 kommentarer:

Sarah sa...

Måste säga att jag blev väldigt förvånad att hitta Nigella Lawson på din önskelista, spännande! Känns lite som en outsider bland de andra.. =)

Sofie på Önskelista.se sa...

Vad bra att du gjort en önskelista inför julen. Vi vill gärna tipsa om vår sajt onskelista.se där du kan skapa din egen önskelista som du enkelt kan dela med dig av till vänner och familj på en mängd olika sätt.

Martina sa...

Sarah: ja, hon är lite otippad om man jämför med de andra. =)

Helena (Dark Places) sa...

Har precis börjat på The Night Strangers, den känns mycket lovande! Lägger till Christopher Buehlman på min önskelista.

PS: Inte alls förvånad över Nigella pga avgudar henne själv. :D

Martina sa...

Ja, Buehlman kändes också ganska Helena. =)

Nigella är alldeles underbar, jag hade en period för ett par år sen då jag formligen knarkade hennes tv-program.