16 december 2011

Favoritjulfilmer

Fiktiviteter-Helena efterlyser tips på julfilmer (och jag är säker på att alla som tipsar kommer att säga ungefär samma filmer, det finns ju trots allt en begränsad mängd bra julfilmer), så here goes:

A Christmas Carol (1984) med bl.a. George C. Scott. Den ultimata julfilmen, och just denna version är den absolut bästa IMO. Men det finns fler versioner, och jag kunde ju inte låta bli att köpa tv-filmen från 1999 med Patrick Stewart(!) som Scrooge. Captain Picard som Scrooge? It´s a must-see!

(Jag måste erkänna att jag även tycker om både Mupparnas julsaga och Scrooged med Bill Murray...)

Love Actually (2003). Förstås. Den där scenen när Bill Nighy slutligen erkänner att han faktiskt vill fira jul med sin manager är så fin. Och Alan Rickman är ju med, bara en sån sak.

How the Grinch Stole Christmas (2000). Ja, jag vet, jag vet. Det är Jim Carrey (som många, dock inte jag, hatar). Men det är tradition hemma hos mamma att baka lussekatter och titta på Grinchen på första advent, så det så.

Polarexpressen (2004), med Tom Hanks - nåja, hans röst iallafall. Animerad film om pojke som slutat tro på jultomten. Ytterst amerikansk och sentimental, men bra ändå.

"What’s this? What’s this? There’s colour everywhere.
What’s this? There’s white things in the air.
What’s this? I can’t believe my eyes, I must be dreaming,
Wake up Jack, this isn’t fair.
What’s this?"
'nuff said.
Hogfather (2006). Baserad på boken med samma namn av Terry Pratchett. Hogfather (jultomten) har försvunnit och Döden tar på sig jobbet att dela ut Hogswatch-presenter, samtidigt som hans dotterdotter Susan åtar sig att leta reda på Hogfather.

Åsså förstås Gremlins (ettan) och i princip alla Harry Potter-filmer som ju allihop har åtminstone en julscen.

För fler tips, titta in hos Dark Places-Helena.

Inga kommentarer: