31 december 2011

Årets som gått, i korthet

2011 har inte varit det bästa i läsväg för min del, faktiskt tror jag att jag aldrig läst så lite som nu. 73 lästa böcker och av dem är 14 omläsningar. Den senaste månaden har jag också mest läst facklitteratur - populärvetenskaplig sådan eller debattböcker - vilket jag tycker är mer lättsmält än skönlitteratur i många fall.

Alltså.

Böcker lästa:  73
Varav omläsningar: 14
På engelska: 14

Barn/ungdom: 9
Deckare: pinsamt många. (30).
Fakta (eller åtminstone inte skönlitteratur): 10
Graphic novels: 2
Romaner: 5
Science fiction: 1(!)
Skräck: 8
Vad jag klassat som steampunk: 1
Thrillers: 3
Äventyr (ex. Clive Cussler): 4

Så jag läser fortfarande mest deckare. Hur går det till?

Årsbästa, utan inbördes ordning:

Michelle Paver - Dark Matter
Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren - Cirkeln
Charlie Higson - Fienden
Shaun tan - Ankomsten
Dmitrij Gluchovskij - Metro 2033
Adam Baker - Outpost
Sarah Langan - The Missing

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

Det var en rejäl lista, gott nytt läsår 2012!