18 juli 2010

Tom Becker - Darkside

Darkside är första delen i en ungdomsserie som handlar om 14-årige Jonathan, som en dag blir varse om att det finns en helt annan sida av London än den han har vuxit upp i. Hans pappa lider av en mystisk sjukdom som gör att "mörkret" ibland sluter sig runt honom och då hamnar han på (mental)sjukhus. Var Jonathans mamma är vet ingen, och den enda Jonathan har att luta sig mot är grannen mrs Elwood.

Nu har pappan åkt in på psyket igen, vilket ger Jonathan en chans att leta igenom sin fars annars noggrannt vaktade arbetsrum. Han söker bland annat efter ledtrådar till sin mamma, men hittar också kryptiska hänvisningar till en plats som kallas Darkside. När Jonathan blir jagad genom stan av en märklig kvinna med färgsprakande hår lyckas han ta sig till Darkside, som är en gömd plats mitt i London - en plats med mörka gränder, kullersten, sotiga skorstenar och mycket farliga människor... en plats där Jack Uppskäraren en gång var kung.

Visst, handlingen funkar (det är en ungdomsbok, eller kanske rentav för ännu lite yngre barn, mellanstadiet eller så, så den blir ju aldrig alltför hemsk men rätt skrämmande ändå), men att läsa den i översättning - nej. På svenska är Darkside stapplande, grovhuggen... knappt läsbar faktiskt i vissa stycken. Tyvärr har jag ingen möjlighet att läsa serien på originalspråk om jag inte köper den själv, så jag får helt enkelt skära tänder ibland och läsa vidare på svenska. Hur som helst så har jag lånat andra boken, Blodsarv, och hoppas på att den kanske är bättre översatt, för jag gillar Jonathan och jag gillar verkligen idén med Darkside.

2 kommentarer:

mind the book sa...

kom hit via Marias bokliv och inspireras av din dystopisommar. hej kallocain!

Martina sa...

Mja, min dystopisommar går väl sådär - jag har inte börjat på en enda av böckerna. =) Har alldeles för många bra biblioteksböcker hemma.