2 juli 2010

KG Johansson - Googolplex

Eftersom jag skrev om KG Johanssons lättlästa science fiction Varning: Framtid så fick jag ett rec. ex. av hans nya bok Googolplex från Wela förlag. Jag älskar förresten deras lilla symbol, "Welamonstret". =)

Hur som helst, Varning: Framtid läste jag ju mest av en slump och jag har aldrig läst nåt av KG Johansson innan. Det var ju en stor miss, skulle det visa sig. Googolplex är en science fiction med mer än bara lite metafysiska drag. Boken börjar med att ett gäng kolonisatörer beger sig till planeten Shylock för att, tja, terraforma och skapa sig ett nytt liv 32 ljusår från Jorden. Jack, bokens huvudperson, är en av kolonisatörerna. Han är omkring tvåhundra år gammal, tror han, och i sin nuvarande kropp är han, precis som många av de andra, nitton år och modifierad för att klara en annan planets atmosfär och tyngdkraft. Han har bokstavligt talat lämnat de flesta av sina minnen på Jorden - de befinner sig i "hjärnor" i två underjordiska valv i olika delar av världen.

På Shylock är livet hårt. Kolonisatörerna får slita för att få fram de mineraler som behövs för att bygga om planeten, men samtidigt blomstrar kärleken - eller kanske snarare hormonerna - bland de kroppsligen tonåriga nybyggarna. Jack får upp ögonen för den vackra Liya, men det dröjer innan han beslutar sig för att göra något åt saken. Under tiden växer hans missnöje och oförklarliga känsla av att något är fel.

Början av boken känns ganska mycket som en film (jag hade också gärna velat se den som film, jag tror den skulle bli bra) och det är väldigt intressant sen när man får veta vad som egentligen hänt med Jorden fram till "dags dato", ungefär 2700-talet. Man kastas in ganska abrupt i handlingen där i början - in media res - så det är lite förvirrande ett tag... Men det ordnar upp sig. Det är också roligt att Jack är svensk (inte helt otippat eftersom författaren är svensk) och dessutom norrbottning. =)

Det som börjar som en vanlig hederlig science fiction, dock med vissa tekniska grepp som iallafall jag inte sett särskilt ofta tidigare, utmynnar så småningom i en metafysisk diskussion om människans fria vilja och rätten till ett val. Att man, trots att alla andra tycker motsatsen - och motsatsen kanske rentav är den bästa vägen att gå, vem vet? - ska ha rätt att göra som man själv vill. Det handlar också om universums oändlighet, och oändliga mängder andra universa, där ett oändligt antal andra versioner av en själv är nästan precis likadana men ändå helt annorlunda. Finns möjligheten att något ska inträffa så har det inträffat.

Det blev lite många tanketrådar att hålla reda på där ett tag, men jag gillar absolut. Jag tror nog att jag måste åtgärda min icke-läsning av KG Johanssons andra böcker å det snaraste; till exempel Frukost i skymningen som jag har sett flera gånger nu i SF-hyllan på biblioteket. =) Den är frontad och allt så den har varit svår att missa.

Inga kommentarer: