29 februari 2008

Bokfemman v. 9

Den här var svår. Det var i och för sig förra veckans bokfemma också; det är inte så att jag inte blir sorgsen/glad av böcker men däremot brukar jag inte komma ihåg vilka böcker det rörde sig om efteråt.

Veckans tema är glädje. Nämn din topp 5 som du tycker berör ämnet.
  • Douglas Coupland - Microslavar. Ja, jag vet att den här boken var med på min sorg-bokfemma också, men det finns så många olika känslor i den... Den skulle också kunna vara med på en lista med tema humor, trevnad, vänskap, nostalgi, allvar, nördighet - ja, allt.
  • Douglas Adams - Liftarens guide till galaxen. En Douglas till, och detta var min favoritbok under högstadiet och gymnasiet (innan den byttes ut mot Microslavar). Jag och en kompis kunde citera hela sidor ur boken - till exempel receptet på en All-Galaktisk Gurgelbrännare. Humor på hög nivå.
  • Neil Gaiman & Terry Pratchett - Goda omen. Allting av herr Pratchett är roligt. Det jag har läst av herr Gaiman också. Tillsammans har de fått ihop nånting riktigt roligt.
  • Laura Ingalls Wilder - Lilla huset på prärien (serien). Återigen norpar jag från en ganska nylig bokfemma, men Lilla huset på prärien är ju bara så bra. Jag blir alldeles lycklig i hela kroppen av att läsa serien. Nostalgi, nostalgi.
  • Dorothy Sayers - Kamratfesten. Underbar akademisk pusseldeckare som värmer mitt humanisthjärta. Kanske inte en bok som jag förknippar med glädje per se, utan snarare med en känsla av... välbefinnande. Tillfredsställelse. Nånting i den stilen.

Inga kommentarer: