30 april 2013

Shirley Jackson - We Have Always Lived in the Castle

Merricat Blackwood och hennes äldre syster Constance bor i sitt gamla familjehem tillsammans med sin rullstolsbundne farbror Julian. Två gånger i veckan går Merricat till byn för att handla mat och byta biblioteksböcker, resten av tiden lämnar ingen huset och trädgården. Människorna i byn hatar och fruktar de tre medlemmarna i familjen Blackwood som fortfarande bor kvar i huset där resten av familjen förgiftades till döds för sex år sedan.

Boken berättas av Merricat, en synnerligen opålitlig berättare som lever i sin egen värld. För att skydda huset och dess invånare gräver hon ner små skatter på utvalda platser i trädgården och skogen runt huset eller spikar fast talismaner av olika slag på träden runtomkring. Så länge ingen kommer och stör Constance är Merricat fullständigt nöjd med situationen.

Men en dag dyker en ovälkommen besökare upp; Merricats och Constances kusin Charles Blackwood. Han ruckar på husets balans och retar upp Merricat, som tar till alla medel för att få honom att lämna huset.

Jag misstänker att de flesta i #boblmaf läst den här boken. =) Själv är jag sen på bollen (den har dock stått i bokhyllan i ett par år...) men den är ju verkligen helt fantastisk. Att Merricat är berättaren och styr vad läsaren får veta gör att man sympatiserar med hennes perspektiv, även då sanningen avslöjats. Charles Blackwood har rätt i många saker men jag förstår precis hur Merricat känner när han kommer intrampandes och nästan vänder Constance mot henne. Samtidigt undrar jag verkligen hur Constance resonerar genom hela boken... Varför stannar hon kvar? Är det för att hon vill det, eller uppoffrar hon sig själv för systerns skull?

We Have Always Lived in the Castle (titeln!) är faktiskt bättre än The Haunting of Hill House, som jag tyckte var väldigt bra när jag läste den. Det är de enda böcker jag läst av Shirley Jackson men det kan ju eventuellt vara så att jag måste läsa fler.
"My name is Mary Katherine Blackwood. I am eighteen years old, and I live with my sister Constance. I have often thought that with any luck at all, I could have been born a werewolf, because the two middle fingers on both my hands are the same length, but I have had to be content with what I had. I dislike washing myself, and dogs, and noise. I like my sister Constance, and Richard Plantagenet, and Amanita phalloides, the death-cup mushroom. Everyone else in our family is dead."

4 kommentarer:

Maria sa...

Den är så fantastisk. :)

Jenny B sa...

Jag tänkte också att jag absolut måste läsa fler böcker av Shirley Jackson efter att jag läst We Have Always Lived in the Castle. Det har inte blivit av ännu. Tack för att du påminde mig! Visst är den FANTASTISK!

Martina sa...

Ja, helt underbar!

Titti/Hellre barfota än boklös sa...

Jag måste läsa den snart då jag tyckte mycket om The Haunting of Hill House. Tack för påminnelsen!