7 april 2013

Det där med att skriva recensioner

Det är inte min grej riktigt nuförtiden verkar det som. Jag har ett fint excel-ark där jag skriver ner statistik för de böcker jag läser (författare, titel, datum då jag läste ut boken, genre, författarens ursprungsland och kön, övrigt t.ex. om boken var på engelska eller om jag läst den förut... ja, det viktigaste helt enkelt) och där noterar jag också om jag har reccat den eller inte. Av årets 16 lästa böcker* har jag reccat exakt två på den här bloggen (och en, Sofia Nordins En sekund i taget, på barn- och ungdomsbloggen jag skriver för jobbets räkning). Av nån anledning ids jag inte ens baksidesblogga, och definitivt inte analysera eller något annat sånt där jobbigt.

Men jag kan ju iallafall nämna de böcker som har varit bäst hittills. De som verkligen sticker ut från mängden är - utan inbördes ordning -  Kupé nr. 6 (Rosa Liksom), Baby Jane (Sofi Oksanen) och Främling, vad döljer du för mig? : En bok om rasism (Marcus Priftis). Vsg för lästips.

Även Staden utan kvinnor av Madeleine Hessérus var mycket intressant - lite rörig ibland, och lite tråkig ibland; jag funderade ett par gånger på att lägga ner läsningen men jag kämpade på och gillade faktiskt i slutändan. Den är dessutom skrämmande aktuell. Läs gärna, är min rekommendation. Och nu när Nordkorea är så mycket på tapeten så kan jag också tipsa om Inget att avundas : Vardagsliv i Nordkorea av den amerikanska journalisten Barbara Demick - en av de två böcker jag faktiskt lyckats recensera i år!

*Det där är ju en annan sore point för mig. Jag som en gång i tiden klämde 18-20 böcker per månad får nu vara glad om jag lyckats läsa fem eller sex... *mutter* Heltidsjobb och dålig läslust är en usel kombo. Ingen snabbläsarklubb för mig.