17 maj 2012

Barnböcker jag minns

Bokbabbel skriver om barnböcker hon minns. De här minns jag:

- Godnatt Mister Tom och En liten kärlekssång av Michelle Magorian. Den förstnämnda har jag läst oräkneliga gånger och tar fortfarande fram och läser i ibland  - sällan hela boken, men de delar jag tycker bäst om.
- Lilla huset på prärien av Laura Ingalls Wilder. Jag lånade hela serien på biblioteket många, många gånger (ja, jag är en omläsare av rang) och har på gamla dar lyckats köpa hela serien som nu har en stolt plats i bokhyllan.
- Tjavva och Tjavva på Långvind av Elisabeth Hjortvid fick jag av min morfars fru, hon såg tidigt att jag var väldigt intresserad av historia (när jag var liten ville jag först bli paleontolog och sedan arkeolog, men blev istället historiker...) men jag har tyvärr inte kvar dem.
- Kulla-Gulla av Martha Sandwall-Bergström läste jag först hemma hos mormor som hade kvar några av mammas gamla exemplar. Resten av serien lånade jag på biblioteket och plöjde ett antal gånger. =)
- Alla Eva Ibbotsons böcker, särskilt Häxtävlingen, Spökena från Carra och Den stora spökräddningen. När jag gick i lågstadiet så hade vi i uppgift på svenskan att läsa högt för en förälder (som lästräning) och jag läste Eva Ibbotson för mamma. Jag tror att hon gillade böckerna lika mycket som jag.
- Häxkonster för praktiskt bruk! av Malcolm Bird. En bok jag först lånade på biblioteket i Ulricehamn, troligen som 6- eller 7-åring, och älskade mycket, men sedan aldrig hittade igen. För ett antal år sedan besökte jag Simrishamn med min dåvarande pojkvän och vi hittade boken (på rea!) på en bokhandel där. Min pojkvän köpte den åt mig som en överraskning. =)
- Korpflickan av Torill T. Hauger. Läste jag bara historiska böcker som barn? Kan så vara.
- Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe. Jag läste aldrig Skuggserien, så de enda böcker av Maria Gripe jag har en relation till är Tordyveln... och Agnes Cecilia. Tordyveln... gick även som radioteater en sommar minns jag.
- Ett gäng dammiga klassiker klämde jag förstås också! Robinson Crusoe, En världsomsegling under havet och Skattkammarön var favoriterna.
- Wahlströms ungdomsböcker var nog det jag läste allra mest. Tre deckare, Kitty, Bröderna Hardy, Fem-gänget och en del svenska som Dante, Bonnie och Tvillingdetektiverna. De böckerna lämnade jag i några banankartonger i vårt gamla hus när vi flyttade till lägenhet, så de är nog uppätna av möss vid det här laget.
- Jag saknar dig, jag saknar dig av Peter Pohl, och även Alltid den där Anette! samt Kan ingen hjälpa Anette? av samma författare var stora favoriter i mellanstadiet. Speciellt Jag saknar dig, jag saknar dig var ju en stor gråtfest. =) Kul att den fått ett uppsving iom. filmen!
- Boken om Pip-Larssons av Edith Unnerstad läste jag varenda gång jag var hos farmor och farfar.
- Bröderna Lejonhjärta. Men Astrid Lindgren behöver ju knappast nämnas i sammanhanget. =) Vilket (svenskt) barn har INTE växt upp med Astrid Lindgren?
- Sissi, den unga kejsarinnan/Sissi - den oövervinnerliga (tror att det kan ha varit en samlingsvolym?) av Odette Ferry handlar om den unga kejsarinnan Elisabet av Österrike-Ungern, och jag är inte helt säker på att jag fått till titlarna rätt, men jag läste den många gånger hemma hos mormor (ännu en av mammas gamla böcker, förmodar jag) och även om jag inte minns titeln så minns jag boken väl...
- Häxorna av Roald Dahl. Ja, Kalle och chokladfabriken och Matilda också, förstås, men det är nog Häxorna jag läst flest gånger.
- Ulrike och kriget och Ulrike och freden av Vibeke Olsson. Lustigt nog har jag aldrig läst några av hennes vuxenböcker.
- Sagan om Belgarion och Sagan om Mallorea av David Eddings ledde in mig på fantasy när jag var 12-13 år. Jag läser dem fortfarande då och då av rent nostalgiska skäl. =)

Tja, jag skulle kunna fortsätta i all evighet, precis som de flesta andra bokslukare. Vilka barn- och ungdomsböcker minns ni?

3 kommentarer:

mormor Hanneles bokparadis sa...

Vilket minne du har!

Bokbabbel sa...

Nej men, har redan fnyst över att jag glömde Tordyveln, och nu påminns jag dessutom om Laura Ingalls böcker..! Fina!

Martina sa...

Hannele: med tanke på hur många gånger jag läste de här böckerna är inte inte konstigt att jag kommer ihåg dem. =)

Bokbabbel: ja, jag tyckte att det var lite konstigt att Lilla huset på prärien inte var med på din lista!