2 maj 2012

11 x 2

Jag har blivit utmanad två gånger i den här 11 frågor-enkäten som snurrat runt i bokbloggosfären. Först, BokLiz frågor:

1. Vilken bok läser du just nu? 

Just nu läser jag Jules Vernes Resan till jordens medelpunkt. Jag har läst En världsomsegling under havet, Den hemlighetsfulla ön och Jorden runt på 80 dagar, men inte till exempel Från jorden till månen och inte heller Resan till jordens medelpunkt, så jag tänkte att jag skulle rätta till den saken.

2. Vilken genre är din favorit?

Skräck och science fiction. Fantasy har jag nästan slutat läsa, åtminstone high fantasy. Lite urban fantasy eller new weird kan det bli ibland.

3. Vilken är den bästa boken du någonsin har läst?

Bra fråga! Länge var min favoritbok Microslavar av Douglas Coupland, men det finns så många som jag gillar.

4. Vilken är den sämsta boken du någonsin har läst? 

Jag håller inte riktigt reda på dåliga böcker - och läser nästan aldrig ut dem - men Den som vässar vargars tänder av Carina Rydberg ligger bra till.

5. När startade du din bokblogg?

Augusti 2007.

6. Vad arbetar du med?

Jag är bibliotekarie.

7. Hur många böcker snittar du i månaden? 

Som det ser ut nu, kanske sex. Pre-jobb, 12-14 stycken. Så jag har mer än halverat min läsning...

8. Vilken plats läser du helst på? 

I soffan.

9. Vilken är din favoritförfattare? 

Svårt att säga! China Miéville och Terry Pratchett ligger bra till, men jag säger samma som när det gäller favoritböcker: det finns så många.

10. Föredrar du inbundna böcker eller pocket?

Pocket, iallafall på engelska böcker. Men inbundna är ju egentligen snyggare. De är bara så otympliga och tar så stor plats (och är så dyra...)

11. Hur håller du koll på böckerna som du har läst?

Bloggen samt ett exceldokument som innehåller lite mer information, t.ex. vilket datum jag läste ut boken.


Och så Matildas Läshörnas frågor:

1. Vem hoppas du ska få Nobelpriset i år? 

Jag har inte så stor koll på Nobelpriset, faktiskt. Chansen är iallafall stor att det är en författare jag inte läst... (Hört talas om, ja, men inte läst.) En asiatisk kvinna, kanske, bara för att det skulle vara lite oväntat?

2. Vad ska du läsa i sommar? 

Jag planerar inte min läsning på det sättet. Förhoppningsvis hinner jag läsa mer från min olästa böcker-hylla.

3. Har du några tips på böcker om Nordkorea till mig? I så fall vilka? 

Nej, tyvärr.

4. Vilken årstid är den bästa årstiden för läsning?

Hösten är den bästa årstiden för allting.

5. Läser du om dina gamla favoritböcker?

Hela tiden. Men inte lika mycket nu som förr.

6. Från vilken del av världen läser du flest böcker? 

USA och Storbritannien.

7. Hur väljer du vilka böcker du ska läsa? 

Jag står och glor in i min bokhylla och gnäller om att jag inte har nåt att läsa tills jag hittar nåt jag kan tänka mig att läsa. =) Och så hittar jag ganska mycket på jobbet...

8. Hur tycker du att ett bra skolbibliotek ska vara? 

Uppdaterat (med fräscha böcker, mycket nytt - men också med en noga utvald samling klassiker - och ett brett utbud), fokuserat på de ämnen som eleverna läser i skolan/har arbeten om, kunnig och engagerad personal, en trivsam miljö med plats både för studier och för att sitta och läsa skönlitteratur eller prata.

9. Finns det någon plats du blivit sugen på att åka till efter att ha läst en bok som utspelar sig där?

Östeuropa (efter att ha läst Historikern av Elizabeth Kostova).

10. Hur tycker du att man ska göra för att få barn och ungdomar som inte läser att börja läsa? 

Ja du. Där har vi 10 000-kronorsfrågan. Det jag kan komma på är att exponera, exponera, exponera dem för böcker, visa på att böcker finns i många olika svårighetsgrader och att nästan oavsett vad de är intresserade av så finns det en bok som passar just dem... men om jag hade ett idiotsäkert knep så skulle jag nog skriva en bok om det.

11. Vad läser du när du har feber?

Ingenting alls. Då ser jag faktiskt på tv. Dokumentärer på History Channel till exempel.

Och eftersom jag är övertygad om att de flesta bokbloggare redan har blivit utmanade både en och två gånger så slutar jag faktiskt kedjan här. Ja, jag vet, jag är tråkig. Men den som vill får gärna svara på BokLiz eller Matildas frågor!

Inga kommentarer: