14 september 2010

Tematrio - Katastrofer

Inspirerat av 11 september (2001, inte 1973, men det var ju också en katastrof på sitt sätt) är veckans tematriofråga Berätta om tre böcker som handlar om katastrofer, orsakade av naturen eller människan.
  • Freakangels är en webbserie och ett antal graphic novels (fyra hittills) av Warren Ellis. Rekommenderas starkt.
"23 years ago, twelve strange children were born in England at exactly the same moment.

6 years ago, the world ended.

This is the story of what happened next."
  • Stephen King - Pestens tid. Klassiker bland postapokalyptisk litteratur. Världen (nåja, USA iallafall...) går under på grund av viruset Captain´s Trip. Goda människor samlas i Boulder, Colorado, onda människor i Las Vegas. Förstås. ;)
  • Alltså, jag vill verkligen smyga in The Passage här, men jag har tjatat ganska mycket om den nu så jag säger Vägen av Cormac McCarthy istället. Det är ju trots allt en av de svartaste och hopplösaste efter katastrofen-skildringarna jag läst.

11 kommentarer:

Sara BE sa...

Tack för att du påminde om Freakangels! Har läst lite av den på nätet. Vill läsa mer.

Vixxtoria sa...

Vad hände 1973 (förutom att jag fyllde drygt två månader) undrar okunnig från Skåne.

Martina sa...

Sara: mycket bra serie! Tyvärr så är jag ikapp på den nu så nu måste jag vänta på att det kommer ett nytt avsnitt varje fredag. =/

Vixxtoria: Salvador Allende, den demokratiskt valde presidenten, störtades av militärjuntan i Chile. Eventuellt med benäget bistånd av USA.

Sara BE sa...

Martina - Ah, det är jag inte ens i närheten av än. Har bara läst ett par "avsnitt". :)

Har du läst Wet Moon?

Vixxtoria sa...

Aha. Så det hände också 11 september alltså. Där ser man. Tack

Martina sa...

Sara: nej, hade inte hört talas om den. Men, all hail to Google. =) Jag gillar inte riktigt hur den är tecknad, dock.

Vixxtoria: varsågod. =)

Sara BE sa...

Martina - Nej, hans teckningsstil är lite skakig. I en av delarna börjar han plötsligt teckna huvudpersonen med mangastora ögon. Weird ...

Har skrivit om den här:

http://0glorybox0.blogspot.com/2009/12/wet-moon.html

Köpte nyligen femman för att den aldrig dök upp på Serieteket och jag kunde inte hålla mig längre. Ska bli spännande att se hur den håller! Såg att han hade inkluderat fanart längst bak i albumet. Sånt är ju för gulligt! :)

Annika sa...

Jag tänkte också på pestens tid, men den "crediten" gav jag till dig och skrev lite om I promessi sposi (de trolovade) i stället.

Båda handlar nämligen om pesten och jag tyckte bättre om Manzonis bok. Pestens tid tycker jag faktiskt tillhör Kings sämsta, men det är så länge sedan jag läste den så jag minns inte vad det var jag inte gillade!?

Martina sa...

Sara: ja, det är roligt när författare etc. uppmärksammar att fansen gjort fanart eller skrivit fanfiction (antagligen därför jag gillar Supernatural-avsnittet "The Monster at the End of the Book" så mycket).

Annika: jag gillar Pestens tid FÖRUTOM allt det där med Randall Flagg. Det blev liksom för mycket. Det räcker så bra med en virusapokalyps utan att blanda in övernaturligheter.

Zachan sa...

Det känns som om väldigt många läst Vägen. Jag funderar på det, blir ju så nyfiken när alla andra gjort det :) Blir nog till att skriva upp på "att läsa"-listan.

Martina sa...

Se till att du har Disneyfilmer eller nåt annat fluffigt att muntra upp dig med sen bara. =)