12 september 2010

Beautiful Bloggers



Jag har fått en Beautiful Blogger Award från Lyran, tack ska du ha! Motiveringen lyder "Martina kör intressanta läsutmaningar och läser därutöver böcker jag aldrig hört talas om."

Mja, den där läsutmaningen går ju inte så jättebra för min del just nu... men det är ju bra att ni andra uppskattar den. =)

När man får en Beautiful Blogger Award ska man:

♦ kopiera in awardbilden i din blogg för att visa att du har fått den
♦ tacka och länka till den som nominerade dig
♦ nominera sju andra bloggare och länka till dem
♦ berätta sju intressanta saker om dig själv

Alltså, sju bloggar att nominera.

Bokbabbel, för hennes helhjärtade boknörderi som till och med slår Bokhorornas - allihop tillsammans.

Lazy´s library, för hennes outtröttliga irrfärder in i bokhyllekategoriseringens avkrokar.

Zmeu
, för hennes excellenta boksmak. Jag menar det - hon har nog inte läst en enda bok som inte jag också vill läsa (eller har läst och älskat).

En bok om dagen, för hennes utmärkta blandning mellan boktips, pyssel och roliga vardagsbetraktelser.

Calliope books, för hennes fascination för Cthulhu, Jane Austen and all things lovely. Och för hennes utförliga rapporter från en bokfyllt USA.

Boktimmen, för hennes engagemang inom SF och fantasy - människan har ju till och med startat en SF-bokcirkel där nere i civilisationens utkanter.

Bokstävlarna, för hennes eminenta vampyrsommar och hennes tjocka katter.

(Jag skulle egentligen vilja ge tillbaks awarden till Lyran också, för hennes fantastiska läsutmaningar och tematrios, men jag vet inte vad "reglerna" säger om det.)

Hm... åsså sju intressanta saker om mig själv - men det är ju så himla svårt. När jag läser andras intressanta fakta tycker jag att jag själv är så tråkig i jämförelse. Det får helt enkelt bli sju bok- och filmrelaterade faktum om mig, eftersom böcker och film är mina största intressen.
  • Jag har läst trilogin om Härskarringen mer än tio gånger, och tappat räkningen på hur många gånger jag sett filmerna. (Tillräckligt många för att kunna citera hela scener utantill, iallafall.) Det är tur att jag inte var född när Star Wars kom för jag hade varit en av de där som sett filmen 317 gånger. På bio.
  • Trots att jag inte ens gillar vare sig Borta med vinden eller Grottbjörnens folk har jag läst båda böckerna flera gånger. (What´s up with that?) Aldrig sett filmerna, dock.
  • Min favoritbok när jag gick på högstadiet var Liftarens guide till galaxen. Jag kunde (förstås) citera långa stycken och hade receptet till en All-galaktisk gurgelbrännare i huvudet.
  • Den bok jag troligen läst flest gånger i mitt liv är Godnatt Mister Tom av Michelle Magorian.
  • De filmer jag sett flest gånger i mitt liv (förutom Sagan om Ringen med uppföljare) är Natural Born Killers och The Matrix. Båda troligen fler än 50 gånger. Och jag har inte gått på en rampage killing spree än, så jag tror inte så mycket på att videovåld per automatik leder till våldsamt beteende.
  • Om nånting i en film hintar om att den utspelas i ett arktiskt klimat, så måste jag se den. Jag vet inte varför, och ibland har det lett till att jag sett riktiga skitfilmer. (Jag kan till exempel INTE rekommendera Arctic Outbreak.) Det är samma med böcker, men där stötte jag ju på guld i form av The Terror.
  • Jag älskar BBC-miniserien Stolthet och fördom, men är faktiskt inte alls särskilt förtjust i boken. Jag tycker faktiskt att Jennifer Ehle gör en bättre Lizzie än Jane Austen porträtterade henne.

11 kommentarer:

Hanneles bok-paradis sa...

kul tips

Jag läste Härskarringen för första gången på 1970-talet..

Bokbabbel sa...

vilken fin beskrivning du gav mig, jag gläds i mitt boknördiga hjärta :)

Titti sa...

Jag känner igen det där med att citera scener ur LOTRfilmerna. Här har du en till! Min son blir hiskeligt irriterad på mig när vi tittar på filmerna och jag ibland inte kan hålla mig utan att säga nästkommande replik. Det är lite av ett tvångsbeteende för mig tror jag. Haha! men jag försöker att inte säga repliker när jag tittar med honom. Annars brukar vi ofta använda citat ur filmerna hemma. Senast igår drog sonen och jag LOTR-citat vid kvällsmaten. Men nu var det sambon som blev lite smått störd istället och började citera Stargate istället. Fy vilken nördig familj vi är!

Lyrans Noblesser sa...

Jag har bara läst om ringen två ggr än och sett filmerna ett par ggr. Det lär bli fler...

Martina sa...

Hannele: jag läste dem första gången på 90-talet. =)

Bokbabbel: varsågod, jag hoppades att du skulle bli glad!

Titti: mm, jag känner igen det där med nördigheten. Och jag får också hindra mig själv från att dra replikerna i förväg i LotR.

Lyran: de är liksom så se om-vänliga. =) Och läsa om-vänliga också för den delen.

Emelie sa...

Åh tack! :D Jag har nog läst böcker som du inte vill läsa också, jag har kanske bara inte bloggat om dem d:

Och visst har jag redan tipsat dig om Antarctic Journal? 30 days of night är inte så bra på film men bättre i serieform (i fall du inte redan har läst den)...

Martina sa...

Ja, du har tipsat om Arctic Journal och jag vill verkligen se den, men jag verkar inte kunna hitta den nånstans. =/

30 days of night som serie har jag planerat att läsa, men inte kommit mig för än.

Anonym sa...

Tack för fina ord! :)

Jag har "Bara" läst Ringen-trilogin sex-sju gånger, men jag har tänkt i flera år att jag borde läsa böckerna på engelska någon gång. Det får bli ett framtida bloggprojekt tror jag.

Emelie sa...

Ah, just det...sorry!

Men boken Aurorarama då, den har jag nog inte tjatat om? Har inte läst den själv än men planerar att göra det...(:

Maud/En bok om dagen sa...

Men åh, har du gett mig en award! Det blir jag glad över! ;-)

Så synd att du inte jobbade på stadsbiblioteket i lördags. Då hade du fått se mig vimsa omkring där på jakt efter franska ungdomsböcker - jag, som inte begriper ett ord franska. Men jag hittade tre böcker som kanhända passar. ;-)

Martina sa...

Bokstävlarna: jag har inte heller läst den på engelska, men jag borde verkligen göra det. Nån gång.

Emelie: nej, Aurorarama har jag inte hört dig tjata om. =) Den lät precis som nåt för mig.

En bok om dagen: äsch då! Du får komma till Norrfjärden och vimsa runt istället - men jag kan lova att vi definitivt inte har några franska ungdomsböcker. Och varsågod. =)