21 juni 2009

Tematrio - Danmark

Jag är sjukt dålig på att läsa böcker från de nordiska länderna. Trots att min mormor är norska har jag knappt läst några norska författare och detsamma gäller finska författare (och då är ändå min morfar finne och farmor var från Tornedalen med finska rötter). Danmark ska vi bara inte tala om.

Men det finns faktiskt en dansk författare, eller snarare en dansk ungdomsbok, som jag läste och älskade för ett antal år sedan, och det blir mitt enda bidrag till den danska tematrion.
  • Cæcilie Lassen - Lulu. Köpenhamnflickan Lulu fyller 15 år i mars 1943, mitt under brinnande världskrig med tillhörande tysk ockupation av Danmark. Lulus föräldrar är fattiga, modern tvättar silkesstrumpor åt rika kvinnor och fadern dricker för mycket, och detta tillsammans med en rad andra saker leder till att Lulu börjar engagera sig i motståndsrörelsen. Hon börjar med att gå med meddelanden men avancerar så småningom till farligare uppdrag. Efter att ha blivit arresterad av Gestapo tvingas hon gå under jorden, och borta från föräldrarna växer Lulu upp och måste finna sin egen väg.

2 kommentarer:

Sara Britta sa...

Åh, Lulu var min älsklingsbok, alla kategorier, när jag var i 14-årsåldern. Jag var så imponerad av att Cæcilie Lassen, som var ungefär lika gammal som mig, kunde skriva något så bra. Det hade varit intressant med en omläsning med dagens ögon.

Martina sa...

Ja, visst var Cæcilie Lassen 15 eller så när hon skrev Lulu? Jag minns att jag var sjukt imponerad av det.