11 juni 2009

Bokenkät från Bokhora.

Senast köpta inbundna bok: Hm... Jag köper sällan inbundna böcker eftersom de är för dyra, så det blir nån gång ibland när det är rea. På senaste rean köpte jag bland annat Colleen McCulloughs Morden i Holloman (som jag precis läst ut, så jag ska blogga om den snart) och Matthew Pearls The Poe Shadow.

Senast köpta pocketbok: Kate Jacobs - Livets aviga och räta, Herta Müller - Hjärtdjur och Glenn Lauritz Andersson - Jack Uppskäraren: kriminalfall och legend.

Favoritgenre: New Weird, skräck, science fiction, deckare. I den ordningen.

Ultimata längden på en bok: Helt ovidkommande för min del. En dålig bok är alltid för lång, och en bra alltid för kort...

Favoritbokhandel: SF-bokhandeln och Adlibris.

Favoritbibliotek: Luleå stadsbibliotek.

Favoritplats att läsa (i hemmet): Soffan.

Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Jag har faktiskt sällan med mig böcker för läsning utanför hemmet, det är bara nån gång ibland som jag kommer på att jag kanske ska ta med mig en bok (t.ex. om jag ska till vårdcentralen för där får man ju alltid vänta). Jag kan inte läsa i bilar, på bussar och fram tills helt nyligen på tåg.

Fem författare du alltid köper i inbundet format: Ingen. Om jag har börjat köpa en "serie" (deckare eller whatnot) i ett format så måste jag ju naturligtvis köpa hela serien i samma format, men det är oftast pocketböckerna jag köper.

Bästa lässnackset: Nåt man kan äta med en hand. Te och mackor, hade jag sagt förr, men nu när jag inte ska äta bröd längre så... en bit brie- eller getost kanske.

Bästa läsdrycken: Te.

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Tystnad, eller möjligen ösregn.

När på dygnet läser du helst? Eftermiddag/kväll (förut läste jag alltid när jag åt frukost, men numera äter jag frukost framför datorn).

Bästa bakfylleläsningen: Inget. Skulle bakfylla inträffa så ser jag på film.

Bästa kollektivtrafikläsningen: Inget, återigen. Jag kan inte läsa när jag sitter i ett fordon som rör sig, förutom ett "vanligt" tåg (snabbtåg funkar inte). Ljudböcker kan funka men oftast är det för hög volym runtomkring och då hör jag inte boken. (Och om jag nån gång lyssnar på ljudböcker så är det nästan utan undantag engelska inläsningar av Terry Pratchetts böcker, eller likaledes engelska inläsningar av ungdomsböcker, t.ex. Harry Potter.)

Från Bokhora.

4 kommentarer:

Titti sa...

Berätta gärna vad du tycker om The Poe Shadow sen när du läst ut den. Kan vara intressant att se vad du tycker om den.

Micke sa...

Har du några bra tips på New Weird? Jag är såld på China Miéville och vill ha mer!

Martina sa...

Hellere barfota: jo då, jag ska skriva om den - när jag läst den. När nu det blir. =)

Micke: New Weird är visserligen min favoritgenre men jag har faktiskt inte läst särskilt mycket mer än Miéville jag heller... men författare som definitivt ska kollas upp är Jeff VanderMeer (ex. "Veniss Underground") och KJ Bishop (ex. "The Etched City").

Jeff och Ann VanderMerr har dessutom satt ihop en antologi ("The New Weird", 2007) som kan vara värd att kika på.

Titti sa...

Jag väntar tålmodigt ;-)