22 november 2012

I barnens bokhylla: 9-12 år

Sista inlägget om essentiella barnböcker! (Jag tänker mig att efter 12 års ålder hittar man nog sina egna böcker? Eller är det nån som har några tips på livsnödvändiga tonårsböcker?)

Astrid Lindgren
Mästerdetektiven Blomkvist
Vi på Saltkråkan
Rasmus på luffen

J. M. Barrie
Peter Pan

Robert Louis Stevenson
Skattkammarön

Frances Hodgson Burnett
Den hemliga trädgården

Rudyard Kipling
Djungelboken

L. M. Montgomery
Anne på Grönkulla (serien)

Laura Ingalls Wilder
Lilla huset på prärien (serien) - väckte (tillsammans med Kulla-Gulla och Herman Lindqvists tv-program om Sveriges kungar och drottningar) mitt historieintresse.

Martha Sandwall Bergström
Kulla-Gulla (serien) - vem älskade inte Kulla-Gulla som barn?

Michelle Magorian
God natt Mister Tom - räknas tydligen som en ungdomsbok. Tror dock att den passar bättre för ca 10-12 år.

Eva Ibbotson
Ingen vanlig häxa
Den stora spökräddningen
Häxtävlingen
Spökena från Carra

Maria Gripe
Tordyveln flyger i skymningen
Agnes Cecilia – en sällsam historia

Båda är egentligen ungdomsböcker men jag tycker att de kan läsas av 11- eller 12-åringar också.

Roald Dahl
Häxorna
Matilda

C. S. Lewis
Narnia (serien)

J. K. Rowling
Harry Potter (serien)

Ingelin Angerborn
För alltid
Sorgfjäril
Rum 213
Månfågel
Önskestjärnan

Ingelin Angerborns lite mer övernaturliga eller spökbetonade böcker vågar jag påstå är moderna klassiker in the making, särskilt Sorgfjäril och Rum 213.

Joan Aiken
Mysteriet på Willoughby Chase  - en av mina favoritböcker som barn. Troligen inte särskilt känd av de flesta dock...

Jonathan Swift
Gullivers resor

Mark Twain
Huckleberry Finns äventyr
Tom Sawyers äventyr

Michael Ende
Den oändliga historien
Sju timmar till midnatt
Momo eller kampen om tiden

Cornelia Funke
Bläckhjärta
Bläckmagi
Bläckdöd

L. Frank Baum
Trollkarlen från Oz

Lotta Åhall
Längtans gåta - också en ungdomsbok som jag tror att jag läste i 10- eller 11-årsåldern, så jag ser ingen anledning till varför den inte skulle kunna läsas i den åldern. En av de första SF-romaner jag läste. =)

Inga kommentarer: