23 oktober 2012

I barnens bokhylla: 0-3 år

Jag började för ett tag sen på en lista med böcker jag tycker är essentiella för barn från 0 till 12 år. Jag tänkte: om jag hade barn, vilka böcker skulle jag köpa till deras bokhylla (och hur mycket skulle det kosta...)?

Efter att ha gått igenom mitt eget minne av böcker jag älskade som barn, Adlibris Kids-avdelning och även frågat the almighty Twitter - med idel bibliotekarier, lärare och föräldrar i flödet - har jag påbörjat min episka lista De viktigaste och bästa böckerna för barn 0-12 år.

Här kommer böckerna för de allra yngsta.

Stina & Carin Wirsén
  • En liten skär och alla små brokiga (med uppföljare)
  • Pekböckerna om de små brokiga: Hej!, Aj!, Bang!, Gul!, Oj! och Sov!
  • Vem-böckerna
Camilla Lundsten
  • Äntligen-böckerna om Lillefanten
Anna-Karin Tidholm
  • Knacka på!
Barbro Lindgren
  • Böckerna om Max
Eva Bergström
  • Böckerna om Snurran
Katerina Janouch
  • Böckerna om Ingrid
Det här är alltså min högst subjektiva åsikt - jag älskar till exempel Stina Wirsén, och böckerna om Lillefanten är så sjukt söta. Någon annan kanske inte alls hade valt just dessa. Det finns säkert också massor av böcker som jag har missat - tipsa gärna!

2 kommentarer:

Anonym sa...

o Forslinds "Bebis"-serie är också ljuvlig... o bu och bä..

Martina sa...

Jag har faktiskt inte läst nån av dem...